30 11.2017

20171129hks lso palkinto4th Edition of the European Award for Cooperative Innovation (EACI)

HKScanin ilman antibiootteja ja lähipeltojen viljalla, rypsillä ja kotimaisilla palkokasveilla kasvanut porsaanliha on voittanut arvostetun kansainvälisen Innovaatiokilpailun. Palkinto jaettiin Brysselissä keskiviikkona 29.11.2017. HKScan osallistui Euroopan Osuustoimintajärjestön Copa Cogecan järjestämään kilpailuun yhdessä suurimman omistajansa LSO Osuuskunnan kanssa.

Uniikki tuote

Innovaatiokilpailun voitto tuli porsaanlihalla – Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever, joka perustuu HKScanin vuonna 2011 Suomessa markkinoille tuomaan HK Rypsiporsas® -lihaan. Ruotsissa konsepti - Svensk Rapsgris® - lanseerattiin vuotta myöhemmin.

”Rypsiporsas® -konseptissa porsaan ruokavaliossa on pehmeitä rasvoja suomalaisesta rypsistä, jonka vuoksi lihan rasvakoostumus muuttuu pehmeämmäksi ja sisältää Omega-3 rasvahappoja. Liha on maukkaampaa, mehevämpää ja mureampaa. Se on parempi valinta myös ruokavalion rasvan laadun kannalta. Konseptia on jatkokehitetty nyt niin, että porsaat kasvavat koko elinikänsä ilman antibiootteja.”, kertoo HKScanin eläinhankinnasta ja alkutuotannosta vastaava johtaja Pia Nybäck.

20171129hksf farmarin kinkku wwwHKScanin innovaatiossa kiteytyy suomalaisen ruuan vientivoima

Tuote on kehitetty vastaamaan kuluttajien odotuksiin entistä terveellisemmästä ja maistuvammasta porsaanlihasta. Uusi konsepti on osoittautunut kilpailukykyiseksi vientimarkkinoille. Tuotetta viedään tällä hetkellä kolmeen maahan.

”Tässä uudessa porsaanlihassa yhdistyvät suomalaisen ruoan parhaat ominaisuudet: herkullinen maku, puhtaus, turvallisuus ja vastuullisuus. Se on erinomainen tarina Suomesta, sen luonnosta, suomalaisista ja HKScanin 100 vuoden historiasta”, sanoo HKScanin kategorioista ja konsepteista vastaava johtaja Heli Arantola

Ensimmäinen erä Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever – lihaa vietiin Aasian vaativille markkinoille viime kesänä ja lihaa markkinoidaan siellä maailman parhaana lihana. Tänä jouluna HKScan tuo joulumarkkinoille Suomessa pienen erän HK Farmarin joulukinkkuja, jotka ovat tätä samaa lihaa.

Auditoitu tuotantomenetelmä ja tarkat toimintaohjeet

20171129hkscan farmer taru-antikainen 03 wwwHKScanin Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever liha kasvatetaan Taru ja Matti Antikaisen tilalla Lounais-Suomen Aurassa. Tilalla porsaista pidetään hyvää huolta. Porsaan elinaikana ei tarvitse käyttää antibiootteja, koska porsas on terve ja tyytyväinen.

HKScan on varmistanut tuotantomenetelmän uskottavuuden ja antibiootit-
tomuuden ulkopuolisen auditoinnin avulla. Auditoinnin suoritti Det Norske Veritas.

Yhteistyötä koko Farm to Fork – ketjun kanssa

”LSO Osuuskunta ja HKScan ovat yhdessä kehittäneet jäsentemme maatiloilla tämän aidosti innovatiivisen tuotteen. Olemme hyvin iloisia saamastamme palkinnosta. On hienoa, että kansainvälisesti merkittävä terveellisyys- ja vastuullisuuskriteerit täyttävä innovaatio huomataan ”, sanoi LSO Osuuskunnan toimitusjohtaja Veikko Kemppi vastaanottaessaan palkintoa yhdessä HKScanin alkutuotannon palveluista vastaavan johtajan Ulf Jahnssonin kanssa Brysselissä keskiviikkona.

Sama konsepti sai kunniamaininnan aiemmin tänä syksynä Lidlin vientikilpailussa:

http://www2.hkscan.com/portal/suomi/hkscan/tiedotearkisto/?id=2265

Lisätietoja:

  • Heli Arantola, johtaja (EVP), Categories&Concepts, HKScan Oyj
  • Pia Nybäck, Eläinten hankinnasta ja alkutuotannosta vastaava johtaja, HKScan Oyj
  • Heille voi jättää soittopyyntöjä HKScanin mediapalvelunumeron kautta: 010 570 5700 tai spostilla: communications@hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service -, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2016 HKScanin liikevaihto oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 7 300.

08 11.2017

ismo sipelainen

Neljästoista Suomen Bocuse d’Or-edustaja valittiin 7.11. tiukassa karsinnassa. Suomen edustajaksi kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin valittiin Ismo Sipeläinen helsinkiläisestä Finnjävelistä. Fiskars Campukselle Helsinkiin rakennetuissa kilpailukeittiöissä kokkasi 5 tunnin 35 minuutin kilpailusuorituksen Sipeläisen lisäksi Tommi Tuominen ja Benjamin Frostell.

Kilpailutehtävänä oli valmistaa 5 tunnissa 35 minuutissa 14 kala-annosta lautasille ja 12 liha-annosta vadille sekä kaksi liha-annosta lautasille. Pakolliset raaka-aineet olivat kala-annoksessa kotimainen kuha ja raa’at katkaravut, liha-annoksessa ankka ja ankan sydän. Kilpailu oli tiukka etenkin kahden kärkitekijän kesken.

- Kala-annosten onnistuminen oli hiukan pettymys kaikilla. Ankka oli selkeästi tasokkaampi. Annokset eivät tietenkään vielä olleet aivan Bocuse d’Or-tasoa, mutta aikaa kandidaatilla on hioa suoritus huippuunsa ennen Torinon karsintakisoja, kommentoi päätuomari Pekka Terävä.

Sipeläisen kauden ensimmäinen näytön paikka on Euroopan osakilpailu, joka pidetään Torinossa kesäkuussa 2018. Euroopan osakilpailusta 10 maata jatkaa matkaansa Lyoniin, jossa pidetään kokkien maailmanmestaruuskilpailu, Bocuse d’Or-finaali tammikuussa 2019. Joukkue aloittaa kilpailukautensa vuoden 2019 alussa. Sipeläisellä on kokemus yhdestä Bocuse d’Or-kaudesta Matti Jämsénin assistenttina.

- Nyt aletaan kasata kisatiimiä: assistentti ja valmentaja etsitään Ismon tueksi. Ismon kokemus Bocuse d’Or-kilpailuista tuo tekemiseen varmuutta, ja Ismo on kokenut kilpailija, jolla on hallussa oikeanlainen tekniikka. Tänäänkin kilpailijoiden pienet erot tulivat todennäköisesti juuri kilpailuvarmuudesta, Bocuse d’Or Finlandin presidentti Matti Jämsen sanoo.

Ismo Sipeläinen voitti karsinnat 760 pisteellä. Tommi Tuominen sai yhteensä 742 pistettä ja Benjamin Frostell 654.

Lisätiedot:
Bocuse d’Or Team Finland
President Matti Jämsen, 0400 729 099
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)
ELO-säätiö
johtaja Seija Kurunmäki. 0400 460 894

www.elo-saatio.fi/bocusedor
www.facebook.com/bocusedorfinland

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2018-2019 Euroopan osakilpailut pidetään kesäkuussa 2018 Torinossa. Loppukilpailut järjestetään tammikuussa 2019 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 13 kertaa. Maamme paras sijoitus on Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja entistä enemmän sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

31 10.2017

9d242111-f84f-43dd-a056-8cf979fea6cc

Kuva: ELO-säätiö

Tervetuloa seuraaman Suomen edustajan karsintakilpailuja Fiskars Campukselle tiistaina 7.11. klo 15:30 alkaen. Lue lisää.

31 10.2017

20171027- ATU3292-1024x655

Kuva: ELO-säätiö

ELO-säätiön vuosittaisen Lentävä lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai ravintola Finnjävel. Tommi Tuominen ja Henri Alén ovat luoneet ravintolakonseptin, joka kertoo suomalaisen ruokakulttuurin tarinaa niin ruoan kuin designinsä kautta. Lue lisää.

Vuoden vaikuttaja

Agronomiliitto on valinnut ELO-säätiön toimitusjohtaja Seija Kurunmäen Vuoden vaikuttajaksi.  He perustelevat valintaansa näin:
"Seija Kurunmäki pitkän linjan viestijä ja visionääri suomalaisella ruoka-alalla. Kurunmäen vahvan näkemyksen ja sinnikkään työn ansiosta ruoka-ala nousi Suomi100 -juhlavuoden keskiöön. Hän oli avainasemassa rakentamassa ruoka-alalle koko Suomen kattavaa yhteistyöverkostoa ja innostamassa alan toimijoita yhteisen juhlavuoden ”Syödään yhdessä” -teeman löytämiseksi." Lue lisää Agronomiliiton tiedotteesta.

07 06.2017

carlos ja perunasalaatti

Suomen Saunaseuran aloitteesta on kesäkuun toista lauantaita vietetty suomalaisen saunan päivänä vuodesta 1986. Päivä on vapaaehtoinen liputuspäivä. Nyt Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi päivä halutaan nostaa vakiintuneeksi liputuspäiväksi ja kalenteripäiväksi. Suomalaisen saunan päivää vietetään tänä vuonna lauantaina 10.6.2017.

- Sauna ja makkara kuuluvat tiiviisti yhteen ja ovat tärkeä osa suomalaisuutta. Siksi myös HK Maakarit® haluaa olla mukana saunan päivän vietossa sekä tukemassa liputuspäivähanketta, kertoo HKScan Finlandin markkinointipäällikkö Arja Westman.

54 vuotta sitten kiukaalla paistui Sininen, tänä kesänä myös Carlos

Sauna ja makkara kuuluvat tiiviisti ja perinteisesti yhteen. HK Sininen Lenkki® on paistunut suomalaisilla kiukailla jo vuodesta 1963, HK Camping® vuodesta 1967 ja HK Kabanossi® vuodesta 1976. Nyt vahvana makkaratrendinä on niin sanotut artesaanimakkarat eli käsintehdyt laadukkaat, mausteiset ja karkeampirakenteiset makkarat.

- HK Maakarit® -sarjan erilaiset ja mielenkiintoiset makkarat ovat vastauksemme tähän trendiin. Kaikissa Maakarit-makkaroissa käytetään valikoitua suomalaista lihaa. Tuotteet valmistetaan käsityönä Vantaan Pakkalassa, savustuksessa käytetään aitoa luonnonsavua eli leppähaketta ja makuina ovat autenttiset maut maailmalta. Sarja syntyi viime kesänä ja saavutti heti suuren suosion. Keväällä sarja täydentyi perinteisellä savulenkillä, Pakkalan Väinöllä ja tämän kesän uutuusmaku on lihaisa ja karkea Katalonian Carlos, jossa yhdistyvät chorizolle tyypilliset savustetun paprikan sekä paahdetun chilin maut, kuvailee Westman.

Aina voi liputtaa, kun katsoo sen aiheelliseksi

Virallisten liputuspäivien lisäksi maassamme on kymmenen vakiintunutta liputuspäivää. Suomen lipusta annetussa laissa kuitenkin lukee, että jokaisella on oikeus liputtaa Suomen lipulla silloin, kun katsoo sen aiheelliseksi. Suomen Saunaseuralla ja Sauna from Finland ry:llä on käynnissä kampanja, jonka tavoitteena on saada 100 000 nimeä Suomalaisen Saunan Päivä -adressiin. Mitä enemmän nimiä on, sitä paremmat mahdollisuudet adressilla on mennä läpi sisäministeriössä ja näin kesäkuun toinen lauantai voisi saada vakiintuneen liputuspäivän ja kalenteripäivän aseman.

- Vaikka tuota asemaa suomalaisella saunan päivänä ei vielä ole, niin toivomme kaikkien saunan ja makkaran ystävien nostavan lauantaina 10.6. Suomen lipun salkoon, toteaa Westman.

Adressin voi allekirjoittaa sivustolla saunanpaiva.fi

vaino savulenkkikatalonian carlos

Liitteenä kuvat:
HK Maakarit Katalonian Carlos
HK Maakarit Katalonian Carlos ja perunasalaatti sourcream & onion
HK Maakarit Pakkalan Väinö

Lisätietoja:

HKScan Finland Oy, markkinointipäällikkö Arja Westman, puh. 045 176 2889.
sähköposti: arja.westman@hkscan.com
www.HK.fi/maakarit

#hookoo #hkmaakarit #ainasuomalaista Twitter @HKScanFinland

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 300. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen. www.hkscan.com

12 04.2017

mattias-ahman

Myöhään maanantai-iltana Mattias Åhman Ravintola Bhogasta vastaanotti kirkkaimman mitalin ja Vuoden Kokki 2017 -tittelin. Kovatasoisessa kokkikilpailussa toiseksi sijoittui Teemu Boman (ravintola Finnjävel) ja kolmanneksi Ville Korhonen (ravintola Savoy).

Finaali käytiin Peurungan Rafla 2017 -messujen yhteydessä. HKScan onnittelee Mattiasta.

Lue lisää Vuoden Kokki 2017 -kisasta

24 03.2017

HK Camping 50v merkki

Makkara tehtiin alun perin Sinisen Lenkin pikkuveljeksi

HK Camping® kehitettiin keväällä 1967 alun perin helpommin nuotiolla grillattavaksi lenkkimakkaraksi, Sinisen Lenkin ”pikkuveljeksi”. Nimi olikin pitkään Camping-lenkki®, ennen kuin grillimakkaratermi vakiintui.

Suomalaisten kesävietto ja lomailu poikkesi 50 vuotta sitten melkoisesti tämän päivän menosta. 1960 - 70 -lukujen telttailu ja mökkeily ovat vaihtuneet osin hotellielämään ja valmismatkoihin. Kesäruuanlaittoon ulkona ei ollut kaasugrillejä eikä vaihtoehtoja kesäherkuiksikaan ollut niin paljon kuin tänä päivänä. Makkara kuitenkin maistui suomalaisille, kuten se maistuu edelleenkin.

50-vuotias Camping® uusiutuu porkkanan voimin

Vaikka Camping® grillimakkaran perusresepti on pysynyt kutakuinkin samana jo 50 vuotta, on sitä päivitetty vuosien varrella aika ajoin. Suolan määrää on vähennetty, natriumglutamaatti on poistettu ja aikaisemmin laktoosia sisältänyt makkara on nykyään täysin laktoositon.

Juhlavuoden kunniaksi HK Camping® Originaliin ja Juustoon on nyt tehty kuluttajien toiveiden mukaisesti maun ja rakenteen perusparannus voimistamalla savustusta ja vahvistamalla maustetasoa.

- Camping® haluaa olla uusiutuva ja myös uusimpien trendien aallon harjalla. Kesän uudessa HK Camping PoPo® -grillimakkarassa on 30 % porkkanaa. Halusimme vastata kuluttajien toiveisiin kasvisten lisäämisestä ruokavalioon. Kasvikset tekevät lihakasvismakkaroista paitsi herkullisen makuisia myös tavallisia makkaroita monipuolisemman ruoan, kertoo HKScan Finland Oy:n kategoriapäällikkö Marika Rikkonen.

Makkara maksoi 4,50 markkaa kilolta

Camping® oli grillaustrendin uranuurtaja Suomessa. Uusi tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten suosikkiherkuksi.

- Kuluttajat toivoivat helpommin nuotiolla kypsennettävää makkaraa. Vuonna 1963 markkinoille tullut Sininen Lenkki® oli kokonsa puolesta siihen hiukan hankala. Helpompi grillimakkaran muoto oli napakymppi, kertoo Rikkonen.

Vuodessa myydään yli 2 miljoonaa pakettia

Suosion salaisuus on tutussa ja turvallisessa maussa ja tämä näkyy myös myyntimäärissä. Viime vuonna Camping®-grillimakkaraa myytiin yli 2 miljoonaa pakettia. Huippuvuosista myyntimäärät ovat luonnollisesti pienentyneet, koska vaihtoehtoja on nykyään tarjolla kymmeniä.

- Aikaisemmin grillimakkarat luokiteltiin A- ja B- luokan makkaroihin. Camping® oli B-luokan parhaimmistoa, minkä todistaa myyntimäärät kautta aikojen. Suomalaisesta lihasta tehty Camping®-grillimakkara maistuu koko perheelle, ja on siksikin niin suosittu, toteaa Rikkonen.

HK Camping® Original 400 g on vuosien varrella saanut seurakseen useita eri variantteja, joista Juusto on jäänyt suosittuna makuna perusvalikoimiin. Muita erikoismakuja vuosien varrella ovat olleet:

  • Camping® Juusto
  • Camping® Kevyt
  • Camping® Chorizo
  • Camping® Makkarapihvit  
  • Camping® Juhlalenkki
  • Camping® Kuoreton
  • Camping® Hot Summer BBQ
  • Camping® Nakki
  • Camping® Parila
  • Camping® Jalapeno
  • Camping® Savupitkä
  • Camping® BBQ
  • Camping® Savupätkä
  • Camping® PoPo® Porsas-porkkana lanseerataan toukokuussa 2017

Kuvamateriaalia:
Juhlavuoden Camping®-materiaalia: http://aineistopankki.hkscan.com/l/tb6dqJV2frnq
Tuotekuva Uutuus HK Camping® PoPo®:  http://aineistopankki.hkscan.com/l/tb6dqJV2frnq
Kuvia vuosien varrelta: Tiedotteen oheislinkistä

Lisätietoja:

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381
HKScan Finland Oy, kategoriapäällikkö Marika Rikkonen puh. 010 570 8113
Sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com

www.hk.fi

#hookoo #ainakotimaista @HKScanFinland

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 300. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen. www.hkscan.com 

16 03.2017

Vuoden Kokki 2017

Vuoden Kokki –semifinalistit valmistivat kilpailussa yhden suomalaisuutta ilmentävän ja 100-vuotiaan Suomen raaka-aineita kunnioittavan modernin annoksen. 16 semifinalistin taso oli tänä vuonna kautta linjan korkea ja tasainen, ja kilpailuannokset keskenään hyvin erilaisia.

– Kilpailuannosten suuri variaatio kertoo siitä, että meillä on Suomessa valtavasti hyviä ja inspiroivia raaka-aineita. Vaikka keskenään hyvin erilaisia annoksia on vaikeaa verrata toisiinsa, saamme tasoerot esiin arvioimalla muun muassa raaka-aineiden kypsyysasteen ja rakenteen, maut ja niiden yhteensopivuuden, kertoo kilpailun päätuomari Henry Tikkanen.

– Muutama kilpailija nousi esiin selkeästi. Sen jälkeen kisaajat olivat tasaväkisiä. Finaalin ulkopuolelle jääneet olivat erittäin hyviä, mutta virheet – esimerkiksi myöhästyminen – jättivät rannalle. Maukas ja varma suoritus ratkaisi, Tikkanen sanoo.

Monipuolinen suomalainen raaka-ainemaailma näkyi annoksissa; lautasille nostettiin muun muassa puikulaperunaa, juureksia, poroa, puolukoita, sieniä ja kotimaista kalaa. Myös perinneruokaa varioitiin, lautasella näkyi muun muassa muunnoksia kalakukosta ja verikampsusta.

Vuoden Kokki 2017-finaaliin selvittivät tiensä:

- Mattias Åhman (Bhoga, Göteborg)
- Teemu Boman (Finnjävel, Helsinki)
- Niko Lehto (Bistro Sinne, Porvoo)
- Pauli Ojala (Ravintola Savoy, Helsinki)
- Ville Korhonen (Ravintola Savoy, Helsinki)
- Kozeen Shiwan (Ask, Helsinki)
- Joonas Kyllönen (Café Huvila, Helsinki)
- Teemu Boman (Finnjävel, Helsinki)
- Ville Leminen (Smör, Turku)

Vuoden Kokki 2017 ja Vuoden Tarjoilija 2017 -finaalit käydään 10.4. Rafla 2017-messuilla Peurungalla.

13 03.2017

Pizzamestari2017 paakuva

Pizzamestari 2017 -tittelistä kisattiin Fastfood & Café & Ravintola -ammattimessuilla 8.–9.3.2017. Voiton vei intohimoinen pizzanosaaja Davide Sindoni. Pizzamestari 2017 -semifinaaliin osallistui yhteensä kahdeksan huikeaa ammattilaista: Lotten Lindborg (Piece n Love), Jason McArdle (Ravintola Gustavo), Akseli Mäki (Tårget), Davide Sindoni (Ristorante Sergio’s), Mira Rautajoki (Pizzarium), Antti Porna (Ravintola Perho/Tenho Restobar), Jasmin Karhunen (Classic Pizza Ruka) ja Mika Heiskanen (Kanresta Oy). Semifinaalissa kilpailijat valmistivat kukin kaksi erilaista pizzaa annetussa 30 minuutin ajassa – kaksi pizzaa omalla reseptillään ja kaksi pizzaa kumppanikorin tuotteista. Omaan pizzaan kilpailijat olivat tuoneet omat raaka-aineet ja kumppanikorin tuotteisiin he saivat tutustua ennen kilpailua.

Arvioinnin perusteena olivat laatu, luovuus ja toteutus. Kisa-ajassa pysyminen oli osalle kilpailijoista haasteellista ja myöhästymisestä ropisi jonkin verran virhepisteitä. Tuomariston pisteet laskettiin yhteen ja kovatasoisesta semifinaalista siirtyivät finaaliin Lotten Lindborg, Jason McArdle, Davide Sindoni ja Mika Heiskanen.

Finaalipäivänä kilpailijat valmistivat kaksi pizzaa annetuista raaka-aineista 40 minuutin kisa-ajassa. Kumppanikorin raaka-aineisiin kilpailijat saivat tutustua etukäteen ja waste-tuotteet olivat yllätys. Jokainen kilpailija osoitti työnteollaan ja pizzoillaan huikeaa ammattitaitoa. Arviointiperusteet olivat samat kuin semifinaalissa ja eniten pisteitä keräsi italialainen Davide Sindoni. Daviden pizzoista löytyi mm. Castello-juustoa ja grillattuja herkkusieniä. ”Oli hienoa seurata Daviden itsevarmaa työskentelyä ja huomata hänen kunnioituksensa raaka-aineita kohtaan”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Terävä. Davide on toiminut pizzakokkina mm. Italiassa ja Espanjassa ja tällä hetkellä hän työskentelee Turun Aurajoen rannassa sijaitsevassa Sergio’s-ravintolassa.

Davide haki kilpailuun seuraavalla pizzareseptillään syksyllä 2016.

Pizza Parmigiana
6:lle hengelle

Taikina:
1 kg jauhoja
620 g kylmää vettä
250 g taikinajuurta
25 g suolaa
30 g oliiviöljyä

Liuota taikinajuuri veteen, lisää jauhot. Vaivaa 14 minuuttia. Lisää suola ja öljy. Anna taikinan levätä 30 minuuttia. Annostele taikina palloiksi ja laita jääkaappiin 48-72 tunniksi.

Täytteet:
2 nippua basilikaa
100 g paistettuja munakoisosiivuja
100 g tomaattimurskaa
80 g raastettua parmesaania
125 g mozzarella-juustoa

Pizzamestari-2017-tiedote-1403