10 06.2014

kirjaLiha – kaikki lihasta laitumelta lautaselle -kirja on valittu maailman parhaaksi omassa kategoriassaan vuosittain järjestettävässä maailmanlaajuisessa The Gourmand World Cookbook Awards –kilpailussa. Voittajat julkistettiin Pekingin ruokakirjamessuilla toukokuun lopussa. ”Liha” on yli 500-sivuinen, perusteellinen tietokirja ja monipuolinen keittokirja, johon on koottu klassisten liharuokareseptien lisäksi paljon uusia ruokaohjeita. Kirjan on toimittanut toimittaja Mika Remes ja se on tehty yhteistyössä HKScan Finland Oy:n asiantuntijoiden kanssa. Kirjan on kustantanut Readme.fi. Kirjassa on kerrottu HKScan Finland Oy:n lihantuottajista ja tuotantolaitoksista Suomessa. Myös kirjan kuvat ovat pääasiassa HKScanin suomalaisten sopimustuottajien tiloilta ja tuotantolaitoksista.

- Pohjoismaisena liha-alan asiantuntijana halusimme kertoa ja näyttää, mistä lihaketjussa on kyse. Harva lihaa syövä kuluttaja on enää kosketuksissa ruuan alkuperän tai lihatuotteiden valmistamisen kanssa. Uskomme, että moni haluaa kuitenkin tietää, mistä ja miten ruoka päätyy lautaselle. ”Liha” luo myös arvostusta lihalle ruuan raaka-aineena, kertoo kirjaprosessissa mukana ollut markkinointipäällikkö Laura Lindström HKScan Finland Oy:stä.

Paljon tietoa ja parhaat reseptit

Kirjassa toimittaja Mika Remes ja valokuvaaja Tommi Anttonen seurasivat suomalaista lihaketjua laitumelta lautaselle ja tapasivat liha-alan ammattilaisia. Lisää tietoa saatiin liha- ja ruoka-alan kirjallisuudesta, tutkimuksista, ammattilehdistä, järjestöistä ja tutkimuslaitoksista. Ruokatoimittaja Mikko Takala ja HKScan Finlandin keittiömestari Risto Mikkola puolestaan käärivät hihat keittiössä ja kehittivät herkullisen kattauksen klassisia ja uusia liharuokareseptejä.

Haluamme tehdä suomalaisista monipuolisia lihataitajia, jotka uskaltavat pyytää lihatiskillä esimerkiksi porsaan lapaa tai niskaa ja jotka osaavat käsitellä ruhon eri osia ja valmistaa niistä monipuolisesti ruokaa. Ruhon osien monipuolinen käyttäminen on myös vastuullista, toteaa Laura Lindström.

Hopeaa Hong Kongiin ja pronssia Portugaliin

Kilpailun liha-kategorian toinen sija meni Hong Kongiin ja kolmas Portugaliin. The Gourmand World Cookbook Awards -kilpailun on perustanut Edouard Cointreau, kuuluisien Cointreau-, Frapin- ja Rémy Martin -juomatalojen omistajasuvun jälkeläinen. Palkinto parhaasta keittokirjasta ja viinikirjasta on myönnetty vuodesta 1995 lähtien.

Liha-kirja on myynnissä muun muassa Akateemisessa kirjakaupassa ja Suomalaisessa kirjakaupassa sekä verkkokirjakaupoissa.

Lisätietoja:
HKScan Finland Oy:n markkinointipäällikkö Laura Lindström, puh. 050 560 3910.

 lihaa

16 05.2014

Lehdistötiedote 14.5.2014

Pekka Terävä on Kokkien Kokki 2014. Suomen Gastronomian Akatemian järjestämässä äänestyksessä hän vei kokkien ranking-listan voiton. Äänestys kaavake lähetettiin 101 kokille ja keittiömestarille. Vastauksia Akatemia sai 87 kappaletta ja 82 kokkia sai ääniä.

Michelin-tähdellä palkittu keittiömestari Pekka Terävä on ravintola Olon suunnannäyttäjä. Hän on määrätietoisesti tehnyt töitä ravintoloitsijana/ keittiömestarina sekä ollut mukana edistämässä suomalaista ruokakulttuuria eri yhteisöissä. Pekka Terävän vahvaa osaamista tukee äänestyksessä toiseksi tullut keittiömestari Jari Vesivalo.

 

Ranking- lista 2014

1. Pekka Terävä, Olo, Helsinki, Kokkien Kokki 2014(viime vuoden sijoitus 2)
2. Jari Vesivalo, Olo, Helsinki(7)
3. Matti Jämsen, Sundmans, Helsinki(9)
4. Tomi Björck, Bronda,Helsinki (3)
5. Jouni Toivanen, Luomo, Helsinki(5)
6. Markus Aremo, Suomen Gastronomian Akatemia, Helsinki(11)
7. Hans Välimäki, Välimäki, Helsinki (1)
8. Kari Aihinen, Savoy, Helsinki(6)
9. Michael Björklund, Smakbyn, Ahvenanmaa(10)
10. Matti Wikberg, Farang, Helsinki(8)
11. Eero Vottonen, Sundmans, Helsinki(18)
12. Marko Palovaara, Bistro Omat, Kirkkonummi(12 )
13. Sasu Laukkonen, Chef&Sommelier, Helsinki(16)
14. Filip Langhoff, Ask, Helsinki(uusi)
15. Erik Mansikka, Kaskis, Turku(uusi)
16. Marko Rauhala, Mami, Turku(17)
17. Henry Alen, Muru, Helsinki(14)
18. Teemu Aura,Patisserie Teemu&Markus, Helsinki(uusi)
19. Antto Melasniemi, Atelje Finne, Helsinki(20)
20. Oula Hänninen, Katisten kartano, Hämeenlinna(uusi)

Suomen Gastronomian Akatemian mitalit jaetaan elokuun lopussa Mäntässä järjestettävässä ruokatapahtumassa.

Lisätietoja: Markus Aremo/ Suomen Gastronomian Akatemia/ 0505930151

30 04.2014

Tiedote julkaisuvapaa 29.4.2014, klo 11. Maailman arvostetuin ruoanvalmistuskilpailu Bocuse d'Or rantautuu Tukholmaan 7.-8. toukokuuta. Euroopan osakilpailuun osallistuu 20 maata, joista puolet jatkaa matkaansa kohti maailmanmestaruusfinaalia Lyonissa tammikuussa 2015. Suomea Tukholmassa edustavat keittiömestari Matti Jämsén ja assistentti Antti Lukkari. Kilpailu on tärkeä kansainvälinen näytönpaikka niin pohjoismaiselle keittotaidolle, paikallisille raaka-aineille kuin pohjoisen ruokakulttuurille.

Ruotsalaiset raaka-aineet: paikallista, tuoretta, terveellistä, läheltä

Ranskasta lähtöisin olevaa Bocuse d'Or -kilpailua on järjestetty vuodesta 1987. Kilpailussa valmistetaan annokset kalasta ja lihasta. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa kilpailun historiassa järjestävä maa saa valita valmistuksessa käytettävät raaka-aineet. Ruotsissa kalalautasella esillä ovat paikallinen sei sekä sinisimpukka Grebbestadista ja osterit Mollösundista. Liha-annokseen on valittu gotlantilaista nuorta possua Havorin tilalta. Kilpailun ajoitus tuo annoksiin myös pohjoisen ulottuvuuden tuoreet ja raikkaat vihannekset, juurekset ja villiyrtit.

- "Tukholma on keväällä parhaimmillaan", kuvailee ensimmäinen ruotsalainen Bocuse d'Or -voittaja ja kilpailun kunniapuheenjohtaja Mathias Dahlgren.

Bocuse d'Or on varsinainen kädentaidon ammattinäytös, jossa maailman parhaat kokit valmistavat 5 tunnin ja 35 minuutin aikana huimia annoksia. Kilpailussa saa pisteitä myös omalle maalle tyypillisistä ruoanvalmistustavoista. Suomesta Bocuse d'Or -kilpailua on tuomaroimassa Pekka Terävä.

- "Suomen lisäksi kolmen muun maan keittiömestarit ovat mukana toista kertaa. Kilpailun lopputulos tulee määrittymään näiden neljän rutinoituneen kilpailijan tason perusteella", ennustaa Pekka.

Pohjoismaat vahvasti esillä

Pohjoiset naapurimme ovat sijoittuneet Bocuse d'Or -kilpailussa säännöllisesti palkintosijoille. Suomi on osallistunut Bocuse d'Or -kilpailuun 11 kertaa, ja Matti Jämsén on mukana nyt toista kertaa. Matin vuonna 2011 kotiin tuoma 5. sija on Suomen paras sijoitus.

Myös Ruotsin edustaja Tommy Myllymäki kilpailee voitosta uudestaan. Hän sijoittui toiseksi Lyonissa vuonna 2011. Norjalainen Örjan Johannessen voitti Euroopan mestaruuden vuonna 2012 ja on jälleen mukana kisoissa. Tanskan Rasmus Kofoed osallistui kilpailuun kolmesti, kunnes voitti kultaisen palkinnon vuonna 2011. Viime vuonna Tanskaa edustanut Jeppe Foldager tuli Lyonissa toiseksi. Bocuse d'Or -kilpailun palkintokorokkeelle on yltänyt vain kerran maa Euroopan ulkopuolelta: Japani sai pronssia vuonna 2013.

Suomi on yhä nälkäinen, ja menestystä janoavat yhdessä Matti Jämsénin kanssa hänen keskeiset sponsorinsa.

Kilpailun pääyhteistyökumppaneina ovat Royal Ravintolat Oy, Ravintolakoulu Perho, Davanti Oy ja HK Scan. Mukana ovat myös Arla Ingman, Arvo Kokkonen Oy, Puljonki Oy, Tallink Silja Oy, E. Ahlström Oy, Vihannespörssi Oy, Wihuri Oy Aarnio, Kwintet Finland Oy, Diversey Suomi Oy, Anadia Oy, La Tartufata, France & Fromage, Gourmet Gruppen Oy, Malmi-Steel Oy, Carelian Caviar Oy, Stadia ja Motivus.

Suomi matkalla maailman parhaaksi - mukana muotoilua, pala metsää ja Merimaskun uutta perunaa

Matti Jämsén on harjoitellut annosten yksityiskohtia tuhansia tunteja, treenannut kuntosalilla, valmistautunut henkisesti ja käynyt tutustumassa etukäteen Tukholmaan ja Tommy Myllymäkeen maiden yhteisellä Bocuse d'Or -lehdistömatkalla.

Suomen valtit ovat tänä vuonna huippumuotoilu, käsinnostettu peruna Merimaskusta sekä pala metsää ja Matin lapsuudenmuistot. Matkalla ovat mukana suomalaiset yritykset, jotka ovat tukeneet tiimiä ja harjoittelua alusta saakka omalla osaamisellaan ja ainutlaatuisilla tuotteillaan.

Mattia on alusta asti houkutellut kilpailun ykkössija. Voitto toisi suomalaiselle ruokakulttuurille näkyvyyttä ja elintarviketeollisuudelle lisää vientiä. Puhdas luonto ja sen antimet kuten kirkas vesi, marjat ja sienet ovat Pohjoismaiden yhteinen voima. Niistä riittää ammennettavaa myös Suomelle.

Bocuse d'Or paikallisen ruokakulttuurin edistäjänä

Bocuse d'Or on paljon muutakin kuin pelkkää kilpailua. Tapahtumaa saapuu seuraamaan laaja joukko maailman ruoka-alan huippuja ja harrastajia keittiömestareista elintarvikevalmistajiin, mediasta matkailijoihin ja tuottajista päättäjiin. Kisoja arvioidaan seuraavan paikan päällä kahden päivän aikana noin 6 000 katsojaa. Samanaikaisesti järjestettävät GastroNord ja Vinordic ammattilaismessut houkuttelevat noin 20 000 kävijää. Myös suomalaiset elintarvikkeet ovat messuilla esillä.

Ruotsille Bocuse d'Or on yksi vuoden tärkeimmistä ruokakulttuurin kansainvälisistä näytöistä, osana Sverige - det nya matlandet -viestintä- ja brändikonseptia, joka tekee ruotsalaista ruokakulttuuria kansainvälisesti tunnetuksi. Tukholman ravintolat, ruokakaupat, kauppahallit, kahvilat ja katukeittiöt täyttyvät nälkäisistä kisavieraista. Myös Suomen tiimi on tehnyt kannustusjoukoille Tukholman ruokaoppaan paikallisen suomalaisen toimittajan Elna Nykänen Anderssonin avustamana.

Kisamatkaa voi seurata osoitteessa facebook.com/bocusedorfinland tai verkossa kilpailun virallisilla hashtageilla #bocusedor #teamfinland ja #bocusefi.

 

Lisätietoja:

Milla Visuri, ELO-säätiö, puh +358 40 124 5161, milla.visuri@elo-saatio.fi

Pekka Terävä, Bocuse d'Or Team Finland, puh +358 50 569 7095

Lehdistökuvia ilman salasanoja: www.flickr.com/photos/elosaatio/sets/

Bocuse d'Or on maailman arvostetuin ruoanvalmistuskilpailu, joka on nimetty ranskalaisen keittiömestarin Paul Bocusen mukaan. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1987. Suomi on ollut mukana 11 kertaa ja saavuttanut kilpailussa kahdesti 5. sijan (1999 ja 2011). Euroopan osakilpailu on Tukholmassa 7.-8.5.2014 ja maailmanmestarin tittelistä kilpaillaan Lyonissa 28.-29.1.2015. Suomen edustaja on kokenut keittiömestari Matti Jämsén ja assistentti Antti Lukkari. Joukkueen valmentajana toimii Eero Vottonen ja tuomarina Pekka Terävä.

www.bocusedor.fi

www.bocusedor.com

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Tavoitteena on saada ruokakulttuurillemme tunnettuutta myös maailmalla. Bocuse d´Or -kilpailun lisäksi säätiö vastaa vuosittaisten Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen järjestämisestä. Säätiö tekee työtä myös villiruoan ja kouluruokailun hyväksi.

www.elo-saatio.fi

07 04.2014

Helppo nyrkkisääntö: ”Valitse arkena Sydänmerkkituotteita, muutoin voit herkutella vapaammin”. Näin valmentaa terveelliseen ruokailuun HKScan Finland Oy:n ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen. Valtakunnallista sydänviikkoa vietetään 6. – 13.4.2014. Sydänviikon teemana on tänä vuonna Arkisirkus, ja kohderyhmänä ovat kouluikäiset lapset. Sydänviikon teemoissa näkyy myös terveellinen ruoka.

Terveellinen on myös hyvänmakuista ja edullista

Monesti luullaan, että terveellinen ei maistu hyvälle tai se on kallista.
Näin asia ei kuitenkaan ole.

  • Maku edellä mennään myös terveellisissä tuotteissa. Jos emme pääse tuotekehityksessä sellaiseen terveelliseen tuotteeseen, joka myös maistuu hyvälle, niin tuotetta ei kannata kehittää, toteaa Soile Käkönen.

Sydänmerkkituotteet eivät myöskään ole sen kalliimpia, kuin vastaavan tuoteryhmän muut tuotteet. Merkki paremmasta valinnasta on tuotteessa oleva Sydänmerkki. Ruokapakkausten Sydänmerkki kertoo, että ruoka on omassa sarjassaan parempi valinta: rasvan laadultaan parempi valmisateria, vähäsuolaisempi leikkele tai vähärasvaisempi liha. Sydänmerkkituotteet eivät ole tarkoitettu erityisesti sydänvaivoista kärsiville, vaan se on kaikille suomalaisille merkki paremmasta valinnasta.

  • HKScanin tuotevalikoimissa Suomessa on tällä hetkellä yhteensä yli 100 sydänmerkkituotetta, kertoo Käkönen. Esimerkiksi valmisruuissa kestosuosikit, Kanaviillokki sekä Spagetti ja jauhelihakastike, ovat Sydänmerkkituotteita.

Ruokatottumukset luodaan lapsuudessa

Tänä vuonna Sydänviikon kohderyhmänä ovat kouluikäiset lapset. Vanhemmat rakentavat lapsen terveyttä edistäviä ja normaalia painokehitystä tukevia ruokatottumuksia jo pienestä pitäen. Terveellisen ruokavalion voi kuitenkin rakentaa monella eri tavalla. Ei ole vain yhtä yksittäistä oikeaa tai väärää tapaa.

  • Kokonaisuus ratkaisee. On tärkeää, että tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja, joista perhe voi terveellisen ruokavalionsa rakentaa. Yksi hyvä vaihtoehto on valita Rypsiporsas® -tuotteita, suosittelee Käkönen.

HK Rypsiporsas® -tuotteiden ansiosta suomalaisten lautasilla oli viime vuonna 160 henkilöauton painon verran vähemmän kovaa rasvaa.

HK Rypsiporsas® on syntynyt perusteellisen tutkimustyön tuloksena. Oivallus sinänsä on varsin yksinkertainen: annetaan porsaille kotimaista viljaa ja rypsiä tarkan ruokintasuunnitelman mukaan. Tämän ansiosta lihassa on luontaisella tavalla pehmeämpi rasvanlaatu. HK Rypsiporsas® tuotiin markkinoille Suomessa helmikuussa 2011. Tavoitteena oli ennen kaikkea vähentää kovaa rasvaa suomalaisten lautasilta.

  • HK Rypsiporsas® -lihan ansiosta suomalaisten lautasilla oli viime vuonna 160 000 kg vähemmän kovaa rasvaa, kertoo Käkönen.

HK Rypsiporsas® on tutkitusti maukkaampaa ja mureampaa kuin tavallinen porsaanliha. Rypsiporsas®-lihan rasva sulaa paremmin lihaa kypsennettäessä, minkä ansiosta lopputuloksena on mehevämpi liha ja herkullisempi maku.
HKScan Suomen valikoimissa on yli 100 Rypsiporsas®-tuotetta.


Lisätietoa HK Rypsiporsas® -aiheesta:rypsipossu

http://www.hookoo.fi/lihakoulu/tilalta-tuotteeksi/artikkelit/rypsiporsas-/

Rypsiporsas® -reseptejä
http://www.hookoo.fi/reseptit/#!/tunnus/3bb04d63-7e09-4f25-ac21-660accec0a16

Lisätietoja: HKScan Finland Oy, ravitsemusasiantuntija, terveydenhuollon maisteri, Soile Käkönen p. 010 570 2444, soile.kakonen@hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan, Baltian ja Puolan. Viemme tuotteita lähes 50 maahan.
HKScanin liikevaihto vuonna 2013 oli 2,5 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 11 000.

12 03.2014

pääsiäinen

Olemme koonneet taas maistuvan pääsiäiskattauksen käyttöönne.

 
Varmistaaksesi herkut pöytään,  muista tehdä:
Pääsiäisen ajan ennakkotilaukset perjantaihin 21.3.2014 mennessä!  

Pääsiäisen ajan tuotannon ja tuotemenekin aiheuttamien muutosten vuoksi pyydämme tilaukset pääsiäisen sesonkituotteista sekä muista ruokalistallanne olevista tuotteista (lammas, kypsät lihat, tuore broileri/kalkkuna, naudan ja possun lihat) viikoille 16 ja 17.

03 03.2014

Tämän myötä myös HKScan-konsernin visuaalinen ilme on uudistettu. Konsernin uusi visuaalinen identiteetti, logo mukaan lukien, otetaan käyttöön yhtiötason viestinnässä HKScanin kaikilla kotimarkkinoilla. Muutos ei vaikuta tuotebrändien identiteetteihin, tuotteisiin liittyvään markkinointiviestintään, konsernin rakenteeseen tai yhtiöiden asemaan.

HK pro on nyt HKScan pro

Lisäksi kaikkien HKScan-konsernin kotimarkkinoilla toimivien yhtiöiden viralliset nimet yhtenäistetään 2.7.2013 ilmoitetun mukaisesti. Suomessa HK Ruokatalo Oy:n nimi muuttuu HKScan Finland Oy:ksi 1.3.2014. Y-tunnus 1951458-9 ja yhteystiedot säilyvät ennallaan.  HK pro on nyt HKScan pro

Uudistus on osa vuonna 2012 aloitettua strategiamuutosta. HKScan on toteuttanut uutta strategiaansa ja toimintamalliaan parantaakseen tulostaan ja kannattavuuttaan sekä rakentaakseen vahvaa ja kestävää pohjaa tulevaisuutta varten. Prosessin kuluessa olemme uudistaneet myös mission, arvot ja brändilupauksen.
 
Useissa maissa toimivana bränditalona HKScan tarvitsee selkeän konsernibrändin, joka edustaa tärkeintä kilpailutekijäämme, eli tuotebrändejä. Rakennamme nyt yhtenäistä HKScan-konsernia hyödyntääksemme synergiaetuja, jotka syntyvät tiiviimmästä yhteistyöstä.
 
Konsernibrändi heijastaa konsernimme vastuullista toimintatapaa, työntekijöidemme ammattitaitoa sekä ylpeyttä pohjoisista juuristamme. HKScanin tarjoomaan kytkeytyy lupaus herkullisesta ruoasta, puhtaudesta, laadusta ja jäljitettävyydestä. Uuden logon inspiraationa on toiminut HKScanin lihanleikkaajien käsityön taituruus.
 
 
http://www.youtube.com/embed/0vjn5zhNSgI

29 01.2014

Kansallisten ravitsemussuositusten laadinnan yhteydessä on noussut aiheellinen huoli suomalaisten suolan käytön lisääntymisestä. Ravitsemussuosituksissa annetaan myös suositus lihan käytön määrälle. Sopiva punaisen lihan määrä viikossa on noin 500 g (kypsäpaino). Tällä hetkellä suomalaiset syövät lihaa juuri tuon suosituksen mukaisesti.


Suomalaiset syövät lihaa suositusten mukaisesti

Uusien ravitsemussuositusten mukaan punaisen lihan (porsas, nauta, lammas) ja siitä valmistettujen lihavalmisteiden syönnissä on pitäydyttävä kohtuudessa. Suomalaiset syövät lihaa tällä hetkellä keskimäärin 78 kg henkilöä kohden vuodessa. Tästä n. 57 kg (raaka luullinen paino) on punaista lihaa, jonka luuton raakapaino on noin 34 kg, eli noin 700 g viikossa. Kypsänä tuo määrä on noin 500 g eli juuri suositusten mukainen määrä.

- Suurelle osalle suomalaisista punaisen lihan kulutus ei siis ole ongelma, kertoo HK Ruokatalon ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen.

Käkönen: ”Rypsiporsas® voidaan luokitella jopa valkoiseksi lihaksi”

Punaisen lihan ja siitä valmistettujen lihavalmisteiden mahdolliset terveyshaitat selittyvät osaksi lihan sisältämällä kovalla rasvalla.

- Siksikin on hyvä, että ravitsemussuosituksissa kiinnitetään huomiota lihan määrään ja sen rasvan laatuun, toteaa Käkönen.

Ruokavaliossa rasvan laatua voidaan parantaa suosimalla niin sanottua valkoista lihaa, jolla tarkoitetaan broilerin ja kalkkunan lihaa. Kuluttaja voi myös valita punaisesta lihasta vaihtoehdon, jossa on pehmeämpi rasvan laatu.

- Juuri porsaanlihan rasvan laadun parantamiseksi kehitimme Rypsiporsas® -lihan, joka tuotiin markkinoille vuonna 2011. Kun tavallisessa porsaanlihan rasvasta noin 40 % on kovaa rasvaa, Rypsiporsas-lihassa  kovaa rasvaa on korkeintaan kolmannes. Rasvakoostumuksena perusteella voisin luokitella Rypsiporsas®-lihan jopa valkoiseksi lihaksi, kertoo Käkönen.

Porsaille annetaan kotimaista viljaa ja rypsiä tarkan ruokintasuunnitelman mukaan. Tämän ansiosta lihassa on luontaisella tavalla pehmeämpi rasvanlaatu. HK Rypsiporsas® -lihan ansiosta suomalaisten lautasilla oli viime vuonna 160 000 kg vähemmän kovaa rasvaa.

HK Ruokatalo vähensi suolan määrää 50 000 kg suomalaisten lautasilta

HK Ruokatalo on kiinnittänyt erityistä huomiota suolan määrän vähentämiseen jo vuosien ajan. Viime vuonna HK Ruokatalo vähensi suolan määrää 50 000 kg suomalaisten lautasilta.


- Olemme HK Ruokatalossa vähentäneet suolan määrää monissa tuotteissamme systemaattisesti vuodesta 2007 lähtien, samalla kun kuluttajien makutottumukset ovat muuttuneet. Kaikissa tuotekategorioissamme on tuotteita, joissa suolaa on vähennetty. Vaikka suola vähenisi tuotteessa vain 0,1 %, on silläkin kuluttajille merkitystä. Pienistä yksittäisten tuotteiden suolan vähennyksistä kertyy kokonaisuudessaan merkittäviä määriä, kertoo.

Käkönen: ”Sydänmerkki arkiruokailuun, juhlapäivänä voi syödä suolaisempaakin”

Ruokapakkausten Sydänmerkki kertoo, että ruoka on omassa sarjassaan parempi valinta: vähäsuolaisempi leikkele, vähäsokerisempi muro tai kuituisempi pasta. Sydänmerkin voi saada myös tuote, jossa rasvan laatu on parempaa, kuin muissa saman tuoteryhmän tuotteissa.

- HK:n koko tuotevalikoimissa on tällä hetkellä yhteensä yli 100 sydänmerkkituotetta, kertoo Käkönen.

- Kaikkien tuotteiden ei tarvitse olla erityisen vähäsuolaisia. On tärkeää, että jokaisessa tuoteryhmässä on sellainen tuotevaihtoehto arkiruokailuun, joissa suolan määrää on vähennetty. Juhlapäivinä on lupa syödä suolaisempaakin. Ruokavalion kokonaisuus ratkaisee, jatkaa Käkönen.

Suolasuositus suomalaisille on 5 grammaa päivässä

Mistä suolaa sitten kertyy päivän aikana? Tässä yksi esimerkki:

- Jos leipäviipaleelle laittaa kaksi leikkelesiivua, tulee leivästä suolaa noin 0,6 grammaa ja leikkeleistä
0,2 grammaa, opastaa Käkönen.

Ruokavalion kokonaisuus ratkaisee

HK Ruokatalon ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen kiteyttää hyvän, ravitsemussuositusten mukaisen
arkiruokailun ja antaa helpon vinkin:


1. Yksittäiset ruoka-aineet eivät edistä tai heikennä terveyttä, vaan ruokavalion kokonaisuus ratkaisee.
2. Monipuolisesti erilaista lihaa, kalaa ja kasviksia. Runsaasti vihanneksia, täysjyväviljatuotteita, marjoja
ja hedelmiä.
3. Arkipäivän helppo, nopea ja terveellinen ruoka voisi olla vaikkapa possu-nuudeliwokki Rypsiporsas®-
suikaleista. Suosittelen!

HK Ruokatalo on tehnyt määrätietoista ravitsemustyötä vuodesta 2007 asti.


- On hyvä, että on olemassa kansalliset ravitsemussuositukset, jotka vaikuttavat paitsi kuluttajien
valintoihin, niin myös ruokateollisuuden jatkuvaan tuotekehitykseen. Meillä HK Ruokatalossa oma
ravitsemusstrategiamme perustuu myös näihin ravitsemussuosituksiin. Erilaisiin muotidieetteihin
emme lähde mukaan, kertoo Käkönen.


Esimerkkejä HK:n tuotevalikoiman Sydänmerkkituotteista

Leivänpäälliset: HK Ohuen ohut Ylikypsä saunapalvikinkku, HK Ylikypsä Saunapalvikinkku
Porsaanliha: HK Rypsiporsas® Ulkofileepala, HK Viljapossun palapaisti
Naudanliha: Naudan paistipala, HK Naudan ulkofileepala
Valmisruoka: HK Kanaviillokki, HK Spagetti ja jauhelihakastike

Liharuokavinkkejä on HK:n Lihakoulussa osoitteessa www.lihakoulu.fi

Ravitsemussuositukset päivitetään kahdeksan vuoden välein

Koko väestölle tarkoitettuja ravitsemussuosituksia on annettu vuosina 1987, 1998, 2005 ja nyt 2014.
Suositukset ovat perustuneet pohjoismaisiin suosituksiin. Niitä on päivitetty laajan asiantuntijaryhmän voimin
noin kahdeksan vuoden välein vastaamaan uusinta tutkimustietoa ravinnon ja terveyden välisistä yhteyksistä.
Uusimmat pohjoismaiset ravitsemussuositukset hyväksyttiin syksyllä 2013. Ne ovat myös uusien suomalaisten
suositusten pohjana. Kansallisissa suosituksissa on lisäksi otettu huomioon viimeisimmät tiedot suomalaisten
ruoankäytöstä, ravintoaineiden saannista ja niiden vaikutuksesta väestön terveyteen. Suositusten pohjana on
myös oma suomalainen ruokakulttuurimme.

Suomessa lihan kulutus ilmoitetaan luullisena raakapainona. Esimerkiksi porsaanlihassa lihan osuus on noin 60
%.

EU-maissa syödään lihaa noin 88 kg henkilöä kohden vuodessa.

Lisätiedot:

Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HK Ruokatalo Oy, p. 010 570 2444, soile.kakonen@hkscan.com

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Tanska,
Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita
ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaita ovat vähittäiskauppa-, Food Service-, teollisuus- ja
vientisektorit. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,5 miljardia euroa ja työntekijöitä noin 11 000.

13 01.2014

tomi-bjorck

HK Ruokatalo on solminut yhteistyösopimuksen ravintoloitsija ja keittiömestari Tomi Björckin kanssa. Björck näkyy jatkossa HK Rypsiporsas®-tuotteiden markkinoinnissa ja mainonnassa.
 
Björck: ”Rypsiporsas® on monessakin mielessä maailman parasta porsaanlihaa”

Tarkkaan valituilla Rypsiporsas®-tiloilla vastuullisesti kasvatetut porsaat ruokitaan viljan lisäksi rypsillä.
 
-      Yksinkertainen, mutta mullistava suomalainen oivallus pääsee parhaiten oikeuksiinsa lautasella. Rypsiporsas®-liha on maukkaampaa, mureampaa ja sen rasva on parempilaatuista. Lyhyesti sanottuna se on huikean hyvää kotimaista lihaa,” kertoo keittiömestari Tomi Björck.
 
Porsaanliha on palannut ravintoloiden ruokalistoille

-      Yhteistyö Tomi Björckin kanssa on uusi askel HK Rypsiporsas® -lanseerauksessa. Porsaanlihan mielikuva yleisellä tasolla on viime aikoina parantunut huimasti. Oma ansionsa tässä on varmasti HK Rypsiporsas®–lihan markkinoille tulolla, mutta ennen kaikkea mielikuvan parantumiseen on vaikuttanut porsaanlihan paluu ravintoloiden ruokalistoille, kertoo HK Ruokatalon markkinointijohtaja Mikko Järvinen.
 
-      Yhteistyö huippuravintoloitsija Tomi Björckin kanssa sopii hyvin ajan henkeen. Tomi Björck on ollut yhtenä päätekijänä luomassa porsaanlihan uutta tulemista, nostamalla possua pääraaka-aineeksi ravintoloidensa suosikkiannoksiin, jatkaa Järvinen.
 
Lisätietoja antaa:
Mikko Järvinen, HKScanin markkinointijohtaja Suomessa p. 040 837 8795 mikko.jarvinen@hkscan.com

10 01.2014

10 01.2014