12 02.2020

e624ab0e 239d 487d 9228 cdd8d7499405 w 960

Suomalaisia laadukkaita raaka-aineita ja huippuosaamista tuodaan esiin keväällä Bocuse d’Orin Euroopan-karsinnoissa Tallinnassa. Bocuse d’Or Academy Finland ja sen taustalla vaikuttava Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö, vievät Suomea ruokamaana maailmankartalle voimavaranaan yhteistyö.

Mikko Kaukonen valittiin viime lokakuussa Suomen edustajaksi maailman arvostetuimpaan kokkikilpailuun, Bocuse d’Oriin. Kilpailukausi on nyt käynnissä ja joukkueeseen on valittu assistentiksi Anni Peräkylä ja valmentajaksi Heikki Liekola. Bocuse d’Or Academy Finlandin presidenttinä toimii Matti Jämsén.

Kaukonen, Peräkylä ja Liekola aloittavat kilpailu-urakkansa helmikuussa tähtäimenä toukokuussa Tallinnassa järjestettävät Euroopan karsintakilpailut. Suomen tavoite kokkien maailmanmestaruuskilpailuiksi kutsutuissa kisoissa on mitalisija finaalissa tammikuussa 2021. Suomi on osallistunut kilpailuihin 14 kertaa ja tähän mennessä paras sijoitus on neljäs.

Bocuse d’Or Academy Finland panostaa entistä vahvemmin yhteistyöhön niin joukkueen valmennuksessa kuin kilpailun kumppaneiden kanssa.

- Suomen joukkue on entistä vahvempi; olemme saaneet paljon kokeneita kilpailijoita mukaan laajaan valmennusryhmään. Mikon, Annin ja Heikin matkaa Tallinnaan ja Lyoniin tukevat monta Bocuse d’Or -kautta nähnyt valmennusryhmä, jossa ovat mukana Kalle Tanner, Miikka Manninen ja Johan Kurkela, Jämsén kertoo.

Bocuse d’Or -kilpailuissa palkintosijoille pääsy tarkoittaa nousua gastronomiselle maailmankartalle. Kilpailuihin osallistumisesta vastaa ELO-säätiö. ELO-säätiön laaja kumppaniverkosto tukee joukkuetta harjoittelussa ja on mukana tekemässä suomalaisesta ruokakulttuurista, laaturaaka-aineista ja huippuosaamisesta yhä tunnetumpia.

- ELO-säätiön laaja kumppanipohja varmistaa Suomen osallistumisen näihin kilpailuihin. Samalla meillä on koossa suuri joukko intohimoisia ruokakulttuurin edistäjiä, jotka vievät eteenpäin koko alalle tärkeitä asioita. Kumppanijoukkomme alan kouluista ja toimijoista vahvoihin, tunnettuihin kuluttajabrändeihin tekevät kanssamme kilpailua tunnetuksi yhä laajemmalle yleisölle, kuvaa Elo-säätiön toimitusjohtaja Bettina Lindfors.

ELO-säätiön Bocuse d’Or Academyn pääkumppaneita ovat HKScan Finland Oy, Kesko Oyj, Messukeskus ja Metos Finland Oy.

Lisäksi kumppaneita ovat Aalto Yliopisto, Arvo Kokkonen Oy, Arla Oyj, Atitudi Ky, Diversey Suomi, E.Ahlström Oy, Food Camp Finland Oy, Food From Finland-Business Finland, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea ammattikorkeakoulu, Mazhr Oy, Medanta Oy, Nespresso, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland Oy, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Suomen Ranskan suurlähetystö, Suomen Viron suurlähetystö, Tallink Silja Oyj, Vihannespörssi Oy, Vindirekt Finland.

Taustaa

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1987 ja sen perusti kuuluisa ranskalainen keittiömestari, keittiötaidon uudistaja Paul Bocuse. Paul Bocuse siirsi kilpailun johtajuuden pojalleen Jerôme Bocuselle vuoden 2017 kilpailujen alla. Paul Bocuse menehtyi 20.1.2018.

Bocuse d’Or -kilpailukausi kestää kaksi vuotta. Ensimmäisenä vuonna pidetään sekä maakohtaiset edustajakarsinnat että maanosakohtaiset karsintakierrokset Euroopassa, Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa, joiden kautta valikoituu toisen vuoden 24 finalistia. Loppukilpailu pidetään joka toinen vuosi tammikuussa Lyonissa, Ranskassa.

Kilpailu koostuu 5 tunnin 35 minuutin pituisesta suorituksesta, jonka aikana valmistetaan 14 annosta vadilta tarjoiltavaksi ja 14 annosta lautasille. Tuomaristo koostuu jokaisen kilpailevan maan Bocuse d’Or Academyn presidentistä. Tuomaristo arvioi annoksia maun, ulkonäön, pääraaka-aineiden käytön sekä omaperäisyyden perusteella. Lisäksi lopulliseen sijoitukseen vaikuttaa keittiötyöskentely.

Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 14 kertaa. Maamme parhaat sijoitukset ovat Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015 ja Ismo Sipeläisen 4. sija vuonna2 019. Lisäksi olemme olleet kahdesti viidensiä.

Edustajan lisäksi viralliseen Bocuse d’Or -joukkueeseen kuuluvat assistentti, valmentaja, tuomarina ja joukkueen johtajana toimiva Bocuse d’Or Academy Finlandin presidentti sekä promotion manager.

Kilpailukausi 2020-2021

Suomen edustajaksi valitun Mikko Kaukosen kisakausi alkoi helmikuun 2020 alussa. Ensimmäinen etappi on Tallinnassa järjestettävät Euroopan osakilpailut 28.-29.5., joista jatkoon pääsee 10 maata, puolet karsintojen osallistujista. Helmikuuhun mennessä pakollisiksi raaka-aineiksi on ilmoitettu viiriäinen ja viiriäisen munat. Lautasannoksen raaka-aineet ja kilpailujärjestys selviävät maaliskuussa.

Finaali järjestetään tammikuun 2021 lopulla Lyonissa, jossa palkintosijoista kilpailee 24 maata ympäri maailman. Suomella on tavoitteena olla finaalissa kolmen kärjessä.

Suomen edustaja Mikko Kaukonen, 39, on kokenut kilpailija ja vuoden 2019 Vuoden Kokki. Työuransa Kaukonen on tehnyt muun muassa Food Camp Finlandilla, ravintola Olossa ja Groteskissa. Kaukosen assistenttina kilpailuissa toimii Anni Peräkylä, 22,  joka on työskennellyt muun muassa Palacessa ja Food Camp Finlandilla. Joukkueen valmentajana toimii kokenut kilpailija, yrittäjä ja Vuoden Kokki 2014 Heikki Liekola.

Bocuse d’Or Academy Finlandin presidenttinä ja Suomen tuomarina kilpailuissa toimii Matti Jämsén. Joukkueen johtajana kaudella 2020-2021 on Sami Rekola ja kilpailujen viestinnästä vastaa promotion manager Mari Cadaut. Vadin suunnittelijoiksi on valittu Aalto-yliopiston opiskelijat Heikki Konu ja Jukka Jokinen. Suunnittelua johtaa muotoilija Pekka Paikkari.

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot
Bocuse d’Or Academy Finland
President Matti Jämsen, 0400 729 099
Promotion Manager Mari Cadaut, 040 5878053 (myös haastattelupyynnöt)

ELO-säätiö
Toimitusjohtaja Bettina Lindfors, 040 920 9810

07 02.2020

HKScanin vahvistunut rahavirta ja merkittävä tulosparannus takaavat vakaan perustan vuodelle 2020

TAMMI–JOULUKUU 2019 LYHYESTI

  • HKScanin liikevaihto kasvoi 1,7 prosentilla ja oli 1 744,4 (1 715,4) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto oli 1 765,2 miljoonaa euroa ja kasvoi 2,9 %.
  • Vertailukelpoinen liiketulos parani 44,1 miljoonalla eurolla ja oli -2,2 (-46,3) miljoonaa euroa. Valuuttakurssien muutosten vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli -0,4 miljoonaa euroa.
  • HKScan kirjasi liiketulokseen vaikuttaneita kertaluonteisia eriä yhteensä -21,0 (-2,0) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos parani 25,1 miljoonalla eurolla, mutta oli edelleen tappiollinen -23,2 (-48,3) miljoonaa euroa.
  • Suomen siipikarjaliiketoiminnan vahva tulosparannuksen jatkuminen oli merkittävin konsernin liiketulosta ja rahavirtaa parantanut tekijä. Myös kaupalliset onnistumiset, tuotantotehokkuuden paraneminen ja kustannussäästöt paransivat liiketulosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta parani 73,5 miljoonalla eurolla ja oli 59,2 (-14,3) miljoonaa euroa positiivinen.
  • Hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiö ei jaa osinkoa vuodelta 2019.
  • Kesäkuussa 2019 yhtiö keräsi 71,9 miljoonan euron bruttovarat suunnatulla osakeannilla, ja konsernin pääomarakenne vahvistui. Heinäkuussa 2019 yhtiö sopi rahoittajapankkien kanssa uudesta luottosopimuksesta, joka korvasi aiemmat pankkilainat.
  • Korollinen nettovelka oli 275,8 (335,6) miljoonaa euroa ja nettovelkaantumisaste 84,8 (103,3) prosenttia, sisältäen IFRS16:sta johtuvan noin 14 prosenttiyksikön vaikutuksen.
  • HKScanin uusi konsernistrategia julkistettiin marraskuussa 2019.
  • Yhtiö päätti ottaa käyttöön uuden konsernitasoisen toimintamallin vuoden 2020 alusta alkaen tukemaan Turnaround-ohjelman ja konsernistrategian toteuttamista. Uusi toimintamalli korostaa liiketoimintayksiköiden tulosvastuuta.

LOKA–JOULUKUU 2019 LYHYESTI

  • HKScanin liikevaihto kasvoi 2,0 prosentilla ja oli 463,8 (454,7) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto oli 469,3 miljoonaa euroa ja kasvoi 3,2 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen liiketulos parani 7,7 miljoonaa euroa ja oli 5,8 (-1,9) miljoonaa euroa. Valuuttakurssien muutosten vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli -0,2 miljoonaa euroa.
  • HKScan kirjasi liiketulokseen vaikuttaneita kertaluonteisia eriä yhteensä -12,3 (-1,7) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli -6,5 (-3,5) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta parani 16,7 miljoonalla eurolla ja oli 48,6 (31,9) miljoonaa euroa positiivinen.
  • Kannattavuus parani laaja-alaisesti kaikilla markkina-alueilla ja kaikissa tuotekategorioissa. Tulosta paransivat erityisesti Suomen siipikarjaliiketoiminnan hyvä kehitys sekä kaikilla markkina-alueilla toteutuneet kaupalliset onnistumiset, tuotannon tehostamistoimet ja kustannussäästöt.

Sulkeissa olevat luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei toisin mainita.

Loka–Joulukuun 2019 osavuosikatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomat. Vuoden 2019 tilinpäätös on hyväksytty ja tilintarkastusraportti saatu.

HKScan on 1.1.2019 alkaen ottanut käyttöön uuden IFRS 16 -standardin takautuvasti. Konsernin ja markkina-alueiden taloudellinen informaatio vuodelta 2018 on oikaistu edellä mainitun mukaisesti sekä vuosineljännesten että koko vuoden osalta. Lisää tietoja vaikutuksista on kerrottu laadintaperiaatteissa.

NÄKYMÄT VUODELLE 2020

Vuonna 2020 HKScan arvioi konsernin vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan vuodesta 2019.

avainluvut

HKSCANIN TOIMITUSJOHTAJA TERO HEMMILÄ

HKScanin vuoden 2019 alussa käynnistämä Turnaround-ohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti ja olemme saavutettuun tulosparannukseen tyytyväisiä. Konsernin vertailukelpoinen liiketulos parani yli 44 miljoonalla eurolla vertailuvuodesta, mutta jäi vielä -2,2 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Suuntamme on oikea ja tulosparannus oli lähes tavoitteen mukainen. Liiketulos parani vertailuvuodesta yli 25 miljoonalla eurolla ja oli -23,2 miljoonaa euroa tappiollinen. Vuoden 2019 merkittävimmät kertaluonteiset erät liittyivät Rauman siipikarjayksikköön, henkilöstömäärän sopeuttamiseen ja Tanskan taseen alaskirjaukseen.

Yhtiön liiketoiminnan rahavirta vahvistui merkittävästi vuonna 2019 ja oli 59,2 miljoonaa euroa positiivinen, mikä on lähes 74 miljoonaa euroa vertailuvuotta parempi. Rahavirta investointien jälkeen oli 27,6 miljoonaa euroa positiivinen. Viimeisellä vuosineljänneksellä liiketoiminnan rahavirta oli 48,6 miljoonaa euroa positiivinen, mikä on lähes 17 miljoonaa euroa vertailukautta parempi.

Vuonna 2019 HKScanin kaikki markkina-alueet paransivat vertailukelpoista liiketulostaan. Merkittävimmät tulosparantajat olivat Suomi ja Baltia. Myös Ruotsi paransi selvästi. Tanska ylsi vertailuvuotta parempaan vertailukelpoiseen liiketulokseen alkuvuodesta selvästi vahvistuneen toisen vuosipuoliskon ansiosta. Konsernin kannattavuus ei luonnollisestikaan ole vielä tyydyttävällä tasolla, mutta jatkamme tavoitteellista ja järjestelmällistä työtä yhdessä koko henkilöstön voimin.

HKScanin vertailukelpoinen liiketulos viimeisellä vuosineljänneksellä oli 5,8 miljoonaa euroa voitollinen ja lähes 8 miljoonaa euroa vertailukautta parempi. Liiketulos oli -6,5 miljoonaa euroa tappiollinen, mikä johtui ensisijaisesti Rauman siipikarjayksikköön liittyvästä alaskirjauksesta. Merkittävimmät viimeisen vuosineljänneksen tulosparannukseen vaikuttaneet tekijät olivat Suomen siipikarjaliiketoiminnan hyvä kehitys, johon vaikuttivat Rauman yksikön tuottavuuden ja toimituskyvyn paraneminen sekä vahva Kariniemen®-brändi. Myös kaupalliset toimenpiteet, tavoitteiden mukainen kustannusten hallinta sekä tuotannon tehostamistoimenpiteet paransivat tulosta. Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä kaikki markkina-alueet paransivat vertailukelpoista liiketulostaan vertailukaudesta.

HKScanin koko vuoden liikevaihto kasvoi 1,7 prosenttia ja oli 1 744,4 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin luvuin kasvua oli kaikilla markkina-alueilla ja kaikissa tuotekategorioissa. Nousimme Suomen siipikarjakategorian markkinajohtajaksi toisen vuosipuoliskon aikana ja Kariniemen nousi brändituotteiden markkinajohtajaksi. Food service -kanavan myynti kasvoi merkittävästi samoin kuin konsernin vienti.

Suomessa ja Ruotsissa lihan kokonaiskulutus oli hieman laskussa. Kulutuksen laskuun on arviomme mukaan vaikuttanut osaltaan lihan kuluttajahintojen nousu. Siipikarjanlihan kulutuksen kasvu oli vahvaa, mutta sian- ja naudanlihan kulutus laski. Oman arviomme mukaan lihan kokonaiskulutuksen kasvu Baltiassa jatkui sian- ja naudanlihassa sekä siipikarjanlihassa. Tanskassa siipikarjanlihan kulutuksen kasvu jatkui. Arvioimme siipikarjanlihan kulutuksen selvän kasvun jatkuvan myös tulevina vuosina kaikilla kotimarkkinoillamme.

Sianlihan vientimme Suomesta Kiinaan kasvoi ja volyymit olivat tavoitteiden mukaiset. Kiinassa kysynnän ennustetaan jatkuvan vahvana myös vuonna 2020. Markkinahintojen volatiliteetin arvioidaan jatkuvan. Jatkamme tiivistä yhteistyötä kotimarkkinoidemme viranomaisten kanssa saadaksemme vientiluvat Kiinaan myös siipikarjan- ja naudanlihalle. Afrikkalaisen sikaruton aiheuttama poikkeuksellinen tilanne Kiinan sianlihamarkkinassa vaikuttaa jossain määrin myös muiden lihalajien kysyntään ja maailmanmarkkinahintoihin.

Painotamme lihan asemaa osana terveellistä ruokavaliota sekä pohjoisen vastuullisen kotieläintuotannon merkitystä kotimarkkinoidemme kansallisen ruokaturvan varmistajana. Konsernin uuden vastuullisuusohjelman perustana on vastuullisuuden johtaminen ja edistäminen koko pitkässä arvoketjussamme tiloilta kuluttajille sen kaikilla osa-alueilla. Vastuullisuustyön keskiöön on nostettu laaja-alainen ympäristövastuu, terveellinen ja vastuullisesti tuotettu ruoka, eläinten hyvinvointi sekä kaikkien toiminnassamme mukana olevien ihmisten hyvinvointi ja osaamisen kehittäminen. Nämä painopistealueet pohjautuvat syksyllä 2019 tehtyyn laajaan sidosryhmäkyselyyn ja asiakkaidemme asettamiin vastuullisuusvaatimuksiin.

Vastuullisuustyömme kehittyy systeemisenä muutoksena ohjaten koko liiketoimintaamme. Rakennamme koko arvoketjumme kattavaa tuottavuutta ja vastuullisuusjalanjälkeä parantavaa ekosysteemiä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Julkistimme marraskuun alussa konsernin uuden strategian. HKScanin strateginen tavoite on kasvaa kannattavasti monipuoliseksi ruokataloksi painottaen siipikarjanlihaa ja aterioita kasvun ajureina, mutta pitäen vastuullisesti tuotettu sian- ja naudanliha sekä lihavalmisteet toiminnan keskiössä. Selvitämme aktiivisesti myös uusia tuotekategorioita ja raaka-ainepohjia. Haluamme myös olla vahvemmin läsnä kuluttajien ruokahetkissä ja vahvistaa markkina-asemaamme muuttuvilla markkinoilla yhdessä asiakkaidemme kanssa. Uusi strategia antaa suunnan yhtiön kehittämiselle tulevina vuosina.

Marraskuussa julkistimme strategisen kumppanuuden Hes-Pro (Finland) Oy:n kanssa. HKScan myy ja markkinoi Hes-Pron kasviproteiinituotteita omilla tuotebrändeillään vähittäiskauppa- ja food service -kanavissa valituilla markkinoilla.

Yhtiö päätti joulukuussa ottaa käyttöön uuden konsernilaajuisen toimintamallin, jonka tavoitteena on vahvistaa markkina-aluekohtaista tulosvastuuta ja -johtamista sekä asiakas- ja kuluttajalähtöistä tapaa toimia. Uusi toimintamalli otettiin käyttöön vuoden 2020 alussa.

Olemme päättäneet jatkaa Rauman siipikarjayksikön kapasiteetin nostoa sekä tuottavuuden parantamista ja investoimme noin kuusi miljoonaa euroa teurastusprosessin uudistamiseen. Investointi otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2020 loppupuolella. Investoinnin myötä raaka-ainesaannot, tuottavuus ja toiminnallinen luotettavuus paranevat, ja koko yksikön kapasiteettia voidaan nostaa merkittävästi vastaamaan tulevina vuosina vahvana jatkuvaan siipikarjanlihan kysyntään. Nykyinen teurastuslinjasto ei vastaa sitä toiminnallista tasoa, jonka olemme asettaneet tavoitteeksi Rauman siipikarjayksikölle.

HKScanin vahva tulosparannus, rahavirran merkittävä vahvistuminen ja kesällä 2019 toteutettu onnistunut osakeanti sekä lainojen uudelleenjärjestelyt ovat antaneet yhtiölle vakaan perustan jatkaa meneillään olevaa järjestelmällistä työtä kannattavuuden parantamiseksi ja kasvun edellytysten rakentamiseksi. Turnaround-ohjelman järjestelmällinen toteuttaminen jatkuu ja uusi strategia asettaa suuntaviivat yhtiön kehittämiselle ja kannattavalle kasvulle. Tavoitteemme on tehdä HKScanista kiinnostava ja omistajiaan palkitseva, toimialansa johtaviin toimijoihin kuuluva yhtiö.

HALLITUKSEN ESITYS VOITONJAOSTA

Emoyhtiön jakokelpoinen oma pääoma on 274,7 (216,7) miljoonaa euroa sisältäen vapaan oman pääoman rahaston (SVOP) määrältään 215,1 (143,3) miljoonaa euroa. Hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiö ei jaa osinkoa vuodelta 2019. Vuodelta 2018 osinkoa ei maksettu.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA MEDIALLE

HKScan Oyj:n vuoden 2019 tilinpäätökseen liittyvä tiedotustilaisuus analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja median edustajille järjestetään hotelli Havenin auditoriossa (osoite: Eteläranta 16, Helsinki) 6.2.2020 klo 10–11.

Tilinpäätöksen esittelevät HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä sekä talousjohtaja Jyrki Paappa. Tilaisuus on suomenkielinen.

Englanninkielisiä puhelinkonferensseja järjestetään erikseen sovittavina aikoina. Ajankohdan sopimiseksi pyydetään asiasta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä HKScanin viestintään, communications@hkscan.com (puh. 010 570 5700).

Vantaa, 6.2.2020
HKScan Oyj
Hallitus

LISÄTIETOJA

Tero Hemmilä, toimitusjohtaja (CEO), puh. 010 570 2012
Jyrki Paappa, talousjohtaja (CFO), puh. 010 570 2512
Keijo Keränen, rahoituksesta ja sijoittajasuhteista vastaava johtaja (VP), puh. 010 570 2196
Heidi Hirvonen, viestintäjohtaja (SVP), puh. 010 570 6072

Median yhteydenotot: HKScanin Media Service Desk 010 570 5700 tai sähköpostitse: communications@hkscan.com

22 01.2020

HKScan investoi noin kuusi miljoonaa euroa Rauman siipikarjayksikön uuteen teurastusprosessiin. Investointi parantaa merkittävästi raaka-ainesaantoa, tuottavuutta ja toiminnan luotettavuutta sekä varmistaa vahvan kysynnän kasvun vaatiman kapasiteetin. Investointi toteutetaan vaiheittain vuoden 2020 loppupuolella.

HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä: ”Uusimme Rauman siipikarjayksikön tuotantoprosessin koko alkupään, sillä vuonna 2017 käyttöön otettu teurastuslinjasto ei täytä konsernin nykyisen johdon edellyttämää vaatimustasoa. Investoinnin myötä teurastusprosessin käsittelykapasiteetti kasvaa noin 20 prosentilla ja raaka-ainesaanto noin 10 prosentilla. Investointi takaa myös käyttöhyödykkeiden, kuten veden ja kaukolämmön, kulutuksen huomattavan alenemisen. Investointi mahdollistaa myös sen, että pystymme vastaamaan tulevina vuosina aiempaa paremmin siipikarjatuotteiden vahvana jatkuvaan kysynnän kasvuun.”

Investoinnin myötä nykyinen teurastuslinjasto poistetaan käytöstä. Tästä syystä HKScan alaskirjaa vuoden 2019 viimeiselle vuosineljännekselle nykyisen linjaston taseen jäännösarvon 6,9 miljoonaa euroa. Alaskirjauksella ei ole kassavirtavaikutusta.

Uusi teurastuslinjasto asennetaan vaiheittain vuoden 2020 lopussa siten, ettei se vaaranna yksikön vuonna 2019 vakautettua toimitusvarmuutta. Investoinnin myötä Rauman yksikön toiminnan luotettavuus sekä tuottavuus paranevat ja tuotantokapasiteetti kasvaa nykytasosta merkittävästi. HKScanin siipikarjatuotteiden kysyntä ja myynti Suomessa ovat kasvaneet ennakoitua nopeammin ja vahvemmin. Nyt toteutettava investointi mahdollistaa aiempaa varmemmin liiketoiminnan kasvun myös tulevina vuosina. Erityisesti Kariniemen®-siipikarjatuotteiden kysynnän ja myynnin arvioidaan kasvavan markkinan kasvua nopeammin.

HKScanin siipikarjaliiketoiminnan vahva tulosparannus Suomessa on ollut yksi keskeisiä konsernin tulosparannuksen ajureita vuonna 2019. Toimitusvarmuuden merkittävä paraneminen palautti HKScanin Suomessa siipikarjakategorian markkinajohtajaksi vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.

07 01.2020

d7d68b c681bf024ed0454c948a8e0d8bb2b09d

Mestarikoulu-kilpailun tarkoituksena on tuoda esille Suomen ravintola-alan oppilaitoksia ja niiden kokkiopiskelijoita sekä kasvattaa kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan. Kilpailu toteutetaan parikilpailuna ja yhdestä koulusta oli mahdollista hakea kilpailuun useampikin opiskelijapari.

Kilpailuun osallistuttiin lähettämällä oma resepti ja kuva modernisoidusta isoäidin klassikkoannoksesta. Kahdeksan parasta paria valittiin semifinaaliin ja heistä neljä parasta pääsee finaaliin.

Semifinalistiparit:

1. Christian Lepomäki ja Aleksi Lukka, Haaga-Helia

2. Juho Lindström ja Piero Silvani, Haaga-Helia

3. Juuso Rautiainen ja Jimi Voutilainen, Haaga-Helia

4. Roni Laitinen ja Janne Korhonen, Haaga-Helia

5. Virma Almeida Da Veiga ja Yves Kyle Felicilda, Vantaan Ammattiopisto Varia

6. Jonathan Sjöholm ja Anton Björklund, Ålands yrkesgymnasium

7. Hiep Nguyen ja Leevi Starck, Perho Liiketalousopisto, Töölön kampus

8. Niko Leminen ja Veeti Rantakokko, Ammattiopisto Lappia, Muonio

Mestarikoulu 2020 -kilpailun semifinaali ja finaali järjestetään peräkkäisinä päivinä Gastro-ammattilaistapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 11.–12.3.2020.

Kilpailun päätuomarina toimii keittiömestari ja ravintoloitsija Pekka Terävä. Tuomaristoon kuuluvat keittiömestarit Eero Vottonen, Sasu Laukkonen, Harri Veckman ja Jari Vesivalo sekä johtaja Sari Palokangas ja myyntijohtaja Jerry Tiittala.

Kilpailun järjestää Gastro Helsinki -messuilla Food Camp Finland yhdessä kumppaneidensa Arla Pron, Electroluxin, Gastro Helsingin, HKScanin, Kespron, Restelin (Food&Events), San Pellegrinon, KiiltoCleanin, Medannan ja E.Ahlströmin kanssa.

Lue lisää: https://www.mestarikoulu.fi

02 01.2020

HKScan on solminut yhteistyösopimuksen suomalaisen huippuaituri Annimari Kortteen kanssa. Yhteistyö alkaa vuoden 2020 alussa ja kestää vähintään kaksi vuotta.

”Olemme iloisia tästä yhteistyöstä määrätietoisen ja positiivisen Suomen ennätysnaisen kanssa. Sekasyöjänä Annimari kannattaa monipuolista ja terveellistä ruokavaliota, josta hänen hienot tuloksensa myös kertovat. HK-brändi on jo vuosia tukenut erilaisia urheilukohteita; lapsista Olympiatason urheilijoihin. Nyt solmittu yhteistyösopimus Annimarin kanssa sopii myös loistavasti yhteen yhteistyökumppanuutemme Helsingin Olympiastadionin kanssa.” kertoo HKScanin Suomen markkinointi ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo.

”Tavoitteeni vuonna 2020 on Tokion kesäolympiakisojen finaalipaikan lisäksi mitali Pariisin EM-kilpailuista ja tasainen, vakiintunut tulostaso kaikissa kilpailuissa, joihin osallistun. Huippu-urheilijana kannan suurta vastuuta terveydestäni huolehtimalla säännöllisistä elämäntavoista ja monipuolisesta ruokavaliosta. Yhteistyö HKScanin kanssa auttaa minua urheilijan arjessa keskittymään olympiavuoden tavoitteisiin.", Annimari kertoo.

ab29744fd2e055a0 800x800ar

11 12.2019

HKScan kehittää suomalaista lihantuotantoa määrätietoisesti

Viime päivinä on uutisoitu suomalaisen sianlihan saatavuudesta ja hinnoista. HKScan on sitoutunut varmistamaan suomalaisen sianlihan saatavuuden suomalaisille kuluttajille ja toimittamaan asiakkailleen sovitut määrät suomalaista sianlihaa. HKScanin asiakkaita Suomessa ovat päivittäistavarakaupan lisäksi Food Service-sektori ja elintarviketeollisuus. Eläintuotannossa määriä hallitaan pitkäjänteisillä suunnitelmilla, siksi myös kauppasopimukset ovat eri pituisia ja ne on sidottu yhteisesti sovittuihin määriin. HKScan on myös merkittävä rahtiteurastaja ja myy teurastuspalveluja niitä tarvitseville.

Suomalaiset lihantuottajat haluavat jatkossakin tuottaa sianlihaa. HKScanilla on käynnissä useita toimia vastuullisen ja korkealaatuisen suomalaisen lihantuotannon säilyttämiseksi ja kehittämiseksi. Korkeiden laatukriteerien mukaisesti ja vastuullisesti tuotetulla lihalla on kysyntää Suomen lisäksi myös ulkomailla mm. Kiinassa.  

”On tärkeää, että lihantuotanto Suomessa on elinvoimaista. Sianlihan hinnan osalta Suomi on osa eurooppalaista sikamarkkinaa ja sianlihan hinta on kiinni eurooppalaisessa hintatasossa. Suomessa tuottajahinta on kilpailukykyinen ja pysytellyt melko tasaisesti EU:n keskihinnan tasolla, vaikka suurimmat nousut ja laskut ovat meiltä jääneetkin väliin,” kertoo HKScanin Suomen markkinasta vastaava johtaja Jari Leija.

a04c44a0b7722a1b 800x800ar

Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa

Suomalaista eläintuotantoa säädellään lainsäädännöllä ja valvotaan viranomaisten toimesta. Osaavat HKScanin sopimustuottajat pitävät huolta siitä, että esimerkiksi tuotantoeläinten sairauksia ennaltaehkäistään tehokkaasti, jolloin eläimet ovat terveempiä ja antibioottien tarve on huomattavasti pienempi kuin muualla maailmassa.

HKScanin suomalaiset sianlihan sopimustuottajat täyttävät lisäksi Laatuvastuu-tuotantotavan kriteerit. Laatuvastuu on nimi sianlihan tuotantotavalle, joka ylittää lakisääteiset vaatimukset eläinten terveyden sekä liharaaka-aineen tuoteturvallisuuden osalta. HK®- ja Kariniemen® -merkkisissä tuotteissa käytetään aina suomalaista lihaa.

20 11.2019

HKScan Oyj ja Hes-Pro (Finland) Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen kasviproteiinituotteiden kehittämisestä, valmistamisesta ja markkinoille tuomisesta. Hes-Pro on osa yritysryhmää, johon kuuluu myös Hesburger-pikaruokaketju. Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos on lisännyt kasviproteiinituotteiden kysyntää ja tässä kasvussa molemmat yhtiöt haluavat olla vahvasti mukana. Yhteistyösopimuksen mukaisesti HKScan tuo vuoden 2020 alkupuolen aikana markkinoille kasviproteiinituotteita ensin food service -kanavaan ja myöhemmin vähittäiskauppaan. Tuotteet ovat Hes-Pron kehittämiä ja ne tullaan alkuvaiheessa valmistamaan Hes-Pron uudessa tehtaassa Kaarinassa. Osapuolet selvittävät tuotannon laajentamista myöhemmin myös HKScanin omiin tuotantoyksiköihin.

"Yhteistyö Hesburger-ryhmään kuuluvan Hes-Pron kanssa on HKScanille luonteva askel uuden konsernistrategian toteuttamisessa ja tukee yhtiön tavoitetta kehittyä monipuoliseksi ruokataloksi sekä laajentua uusiin tuotekategorioihin ja raaka-ainepohjiin. Vastuullisesti tuotettu liha ja lihatuotteet ovat jatkossakin HKScanin toiminnan keskiössä, mutta luodaksemme laajempaa pohjaa tulevaisuuden kasvulle, olemme aktiivisesti mukana uusissa kulutustrendeissä. Hes-Pro on tehnyt ansiokasta työtä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ja on hienoa aloittaa yhteistyö heidän kanssaan. Yhteistyö on hyvä esimerkki HKScanin kumppanuusstrategiasta, jonka mukaisesti olemme mukana kehittyvissä tuotekategorioissa ja myyntikanavissa myös vahvojen kumppanuuksien kautta", sanoo HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä.

Ensimmäisenä uudet kasviproteiinituotteet lanseerataan Suomessa, mutta HKScan selvittää mahdollisuuksia myydä tuotteita myös yhtiön muilla kotimarkkinoilla Itämeren alueella. HKScan tuo tuotteet vahvasti kasvussa olevaan food service -kanavaan ja kehittyvään vähittäiskauppaan omilla tuotebrändeillään.

Hes-Pro on tehnyt pitkään kasviproteiinipohjaisten tuotteiden tuotekehitystyötä. Hes-Pron hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmela sanoo: "Tunnistimme kasvavan tarpeen kasviproteiinituotteille jo vuosia sitten ja aloitimme omien kasviproteiinituotteiden kehittämisen. Tavoitteemme on tehdä poikkeuksellisen hyviä tuotteita omalla reseptillä. Olemme etsineet sopivaa kumppania tuotteiden tuomiseksi laajasti kuluttajamarkkinaan. Halusimme kokeneen kumppanin, joka on vahva toimija kuluttajamarkkinassa ja toimii myös maantieteellisesti laajalla alueella. On hienoa aloittaa yhteistyö HKScanin kanssa, jolla on laaja myynti- ja jakeluverkosto Pohjoismaissa. Uskon, että kumppanuus Hes-Pron kanssa tukee myös HKScanin tavoitetta kasvaa monipuolisena ruokatalona."

HKScan Oyj
Tero Hemmilä
Toimitusjohtaja

20 11.2019

Kariniemen kotitilat ovat edelläkävijöitä myös ympäristöasioissa. Ketjua on kehitetty ja ympäristövaikutuksia pienennetty jo 2000-luvulta asti. Nyt Kariniemen® kotitiloilla on aloitettu seuraava kehitysvaihe, jonka tavoitteena on viedä sopimustuotanto kohti entistä vastuullisempaa ruoantuotantoa. Ensimmäiseksi kotitiloilla keskitytään toimiin tilojen hiilijalanjäljen madaltamiseksi.

Kariniemen Sankarit -projekti alkaa tilakohtaisen hiilijalanjäljen laskemisella. Kun se on laskettu, suunnittelevat kotitilat asiantuntijoiden avustuksella toimia oman tilansa hiilijalanjäljen madaltamiseksi. Kotitilakohtaisen hiilijalanjäljen pienentämisessä keskitytään ensimmäisen vuoden aikana peltoviljelyyn, koska pellon satotason nostaminen, kasvipeitteisyyden lisääminen ja täsmälannoitus ovat tilan hiilijalanjäljen kannalta merkittäviä tekijöitä. Pilottitilat saavat käyttöönsä myös tekniikkaa, jonka avulla pellon hiilensidontaa voidaan todentaa.

be68dbb5867ba7e6 800x800ar
Kuva: Yksi Kariniemen Sankarit -projektin yhdestätoista pilottitilasta on broilertuottaja Jussi Oittinen Sastamalasta.

"On tärkeää, että kuluttajat saavat lisää tietoa niin Kariniemen kotitilojen kuin tuotteidenkin ympäristövaikutuksista. Haluan olla mukana vahvistamassa Kariniemen®-brändiä entisestään. Tilallamme on ympäristövaikutuksia pyritty ottamaan huomioon jo pidemmän aikaa. Aiempien kehittämisprojektikokemusten pohjalta tiesin, mitä odottaa Kariniemen Sankarit – projektilta. Tieto oman tilan hiilijalanjäljestä auttaa vertailussa toisten mukana olevien tilojen hiilijalanjälkeen. Ja kun tietää lähtötason, pystyy arvioimaan, millä toimenpiteillä hiilijalanjälkeä voi pienentää. Toivottavasti saan projektista toteuttamiskelpoisia vinkkejä ja työkaluja hiilijalanjäljen pienentämiseen ja peltoviljelyn kehittämiseen kuten mm. maan rakenteen hoitoon ja parantamiseen liittyvissä asioissa sekä lannoituksen optimoinnissa", kertoo Kariniemen sopimustuottaja Jussi Oittinen.

Pilottitilojen apuna ovat Kariniemen ekosysteemikumppanit. He tuovat alkuvaiheessa osaamista hiilijalanjäljen laskentaan, tilakohtaisten ratkaisujen suunnitteluun ja mittaamiseen. Heidän kauttaan Kariniemen kotitilat saavat myös uusinta teknologiaa, jota ei ole vielä Suomessa yleisesti käytössä.

"Ilmastotyöhön osallistuminen on Kariniemen ketjussa toimivien yhteinen asia ja on tärkeää olla kehityksen kärjessä. Toivon, että me kariniemeläiset voimme näyttää suuntaa. Tämän projektin kautta voimme saada uusia näkökulmia tilojemme kehittämiseen. Lähtötietojen kokoaminen oli työlästä, mutta tärkeää. On mielenkiintoista kuulla asiantuntijoiden toimenpide-ehdotuksia tilamme hiilijalanjäljen pienentämisestä. Minulla on omat näkemykseni siitä, miten viljelyä tilallamme harjoitetaan, ja tietyistä periaatteista en ole kovin helposti valmis tinkimään", kertoo Oittinen.

Kariniemen® - Hyvä syntyy hyvästä  

Kariniemen ketjussa on jo aiemmin kiinnitetty huomiota mm. bioenergian käyttöön. Kun vuosituhannen alussa polttoöljy oli kotitilojen yleisin polttoaine lämpöenergian tuottamisessa, on biopolttoaineiden osuus lämmityksessä nyt jo 94 prosenttia. Lisäksi viidennes Kariniemen kananpojista elää kotitiloilla, joilla hyödynnetään tuulivoimaa ja muutaman viime vuoden aikana myös aurinkoenergian käyttö on kasvanut. Se kattaa nyt jo viidesosan tiloista.

"Haluamme tarjota kuluttajille entistä maistuvampaa elämää – tänään ja huomenna. Uudet toimenpiteet kotitiloilla varmistavat, että Kariniemen säilyttää edelläkävijän aseman ja että kuluttaja voi syödä suomalaista Kariniemen kananpoikaa hyvällä omalla tunnolla myös tulevaisuudessa. Kun asiat tehdään hyvin tilalta kuluttajalle asti, varmistamme vastuullisuuden lisäksi tuotteen turvallisuuden ja maistuvuuden. Hyvä syntyy hyvästä – sillä Kariniemen® allekirjoittaa kaikki asiat", kertoo HKScanin Suomen markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo.

18 11.2019

Olympiastadionin ja HKScanin ikonisen brändin HK:n juuret ovat Helsingissä. Vuonna 1949 perustettu Helsingin Kauppiaat (HK) oli lihatukkuliike, joka välitti lihaa, lihavalmisteita ja vihanneksia Helsingin seudulla ja jo silloin myös Stadionille. Nyt yhteistyö saa jatkoa, kun Olympiastadion uudistuu kansainväliseksi suurtapahtumien keskukseksi ja päivittäiseksi vierailukohteeksi.

Klassikot yhdessä

Olympiastadionin ja HK:n yhteistyössä yhdistyvät suomalaisten kehittämät eri aikakausien klassikot ja innovaatiot. Uudistuva Olympiastadion on täydellinen kumppani HK:lle: klassinen mutta moderni, luotettava ja laadukas. Nämä ovat meille yhteisiä arvoja. Tietenkään hyvää makua unohtamatta. ” kertoo HK-brändistä vastaava HKScanin Suomen markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo.

”HKScan on monipuolinen ruokatalo. Lähtökohtanamme ovat luonnollisuus, vastuullisuus, terveellisyys ja hyvä maku. Haluamme tarjota maistuvampaa elämää – tänään ja huomenna sekä varmistaa laadun kaikessa mitä teemme tilalta kuluttajalle. Uskomme, että opimme myös Olympiastadionin asiakkailta ja varmistamme, että he saavat tulevaisuudessakin nauttia herkullisesta ruoasta stadionin eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Sopimuksemme mukaisesti stadionilla tuotteissa käytettävä broileri sekä tuore naudan- ja porsaanliha on 100% suomalaista, kertoo Suomen Away from Home -liiketoiminnasta vastaava johtaja Sari Palokangas HKScanista.

Uudistetulla Olympiastadionilla yleisöä palvellaan monipuolisesti entistä laajemmilla ja uusilla palvelualueilla. Stadionin uudistettu ravintola palvelee asiakkaita päivittäin kaikille vierailijoille, harrastajille ja kaupunkilaisille avoimena ravintolana. Stadionin uudet seminaari- ja kokoustilat mahdollistavat jatkossa hyvinkin erilaisten tilaisuuksien järjestämisen uniikissa miljöössä.

”Olympiastadion on monitoimiareena ja yleisömäärät suuret. Huolehdimme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa siitä, että asiakkaamme löytävät valikoimistaan laadukkaan ja jokaisen henkilökohtaisen mieltymyksen mukaiset ruokaratkaisut. Tuleva tarjontamme kattaa tuotteet sekä lihanystäville että kasvisruokailijoille. Parhaat stadion- ja makuelämykset syntyvät vastuullisesta toteutuksesta, intohimosta ja ammattitaidosta, jota yhteistyökumppanimme ovat sitoutuneet edistämään”, toteaa Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju.

13 11.2019

HEINÄ–SYYSKUU 2019 LYHYESTI

  • HKScanin liikevaihto kasvoi 5,6 prosentilla ja oli 439,4 (416,2) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto oli 443,4 miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 4,5 (-9,8) miljoonaa euroa ja liiketulosprosentti 1,0 (-2,4). Myös vertailukelpoinen liiketulos oli 4,5 (-9,8) miljoonaa euroa. Valuuttakurssien muutoksilla ei ollut olennaista vaikutusta liiketulokseen.
  • Rahavirta ennen investointeja oli 12,5 (-9,4) miljoonaa ja ennen rahoituskuluja ja rahoitusta 6,6 (-19,8) miljoonaa euroa.
  • Kannattavuus parani laaja-alaisesti kaikilla markkina-alueilla kaupallisten onnistumisten, tuotantotehokkuuden paranemisen ja kustannussäästöjen ansiosta. Suomen siipikarjaliiketoiminnan selvä tulosparannuksen jatkuminen oli yksi merkittävimmistä tekijöistä konsernin liiketuloksen ja rahavirran vahvistumisessa.

HKScanin uusi konsernistrategia julkistettiin katsauskauden jälkeen. Lisäksi yhtiö ilmoitti suunnitelmastaan uudistaa konsernin toimintamalli tukemaan strategian toteuttamista.

TAMMI–SYYSKUU 2019 LYHYESTI

  • HKScanin liikevaihto kasvoi 1,6 prosentilla ja oli 1 280,6 (1 260,7) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto oli 1 295,9 miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli -16,7 (-44,8) miljoonaa euroa ja liiketulosprosentti -1,3 (-3,6).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -8,0 (-44,4) miljoonaa euroa. Vastaava liiketulosprosentti oli -0,6 (-3,5). Valuuttakurssien muutoksilla ei ollut olennaista vaikutusta liiketulokseen.
  • Rahavirta ennen investointeja oli 18,1 (-38,2) miljoonaa ja ennen rahoituskuluja ja rahoitusta -7,0 (-117,3) miljoonaa euroa.
  • Nettovelka oli 308,8 (352,0) miljoonaa euroa ja nettovelkaantumisaste 90,1 (103,8) prosenttia, sisältäen IFRS16:sta johtuvan noin 14 prosenttiyksikön vaikutuksen.
  • Suomen siipikarjaliiketoiminnan selvä tulosparannuksen jatkuminen oli merkittävin tekijä konsernin liiketuloksen ja rahavirran paranemisen taustalla. Parannusta saavutettiin myös kaupallisissa toimissa, tuotantotehokkuudessa ja kulujen hallinnassa.

Kesäkuussa 2019 yhtiö keräsi noin 71,9 miljoonan euron bruttovarat onnistuneella suunnatulla osakeannilla, ja konsernin pääomarakenne vahvistui. 14,9 miljoonaa euroa tästä summasta edustaa syyskuussa 2018 liik­keeseen lasketun hybridilainan kuitattua osuutta.

Sulkeissa olevat luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei toisin mainita. Tämän raportin luvut ovat tilintarkastamattomat.

HKScan on 1.1.2019 alkaen ottanut käyttöön uuden IFRS 16 -standardin takautuvasti. Konsernin ja markkina-alueiden talou­dellinen informaatio vuodelta 2018 on oikaistu edellä maini­tun mukaisesti sekä vuosineljännesten että koko vuoden osalta. Lisää tietoja vaikutuksista on kerrottu laadintaperiaatteissa.

taulukko 13 11 2019

HKScan odottaa tehostamisohjelmiensa sekä muiden korjaavien toimien tuottavan tulosta vuonna 2019 ja yhtiön liiketuloksen odotetaan paranevan selvästi viime vuodesta.

Globaalin lihankulutuksen ennustetaan kasvavan tulevina vuosina. HKScanin kotimarkkinoilla ja sen edustamissa kategorioissa, siipikarjanlihan ja aterioiden kulutus kasvaa. Lihavalmisteiden kysynnän ennustetaan pysyvän vakaana ja punaisen lihan kulutuksen kääntyvän hienoiseen laskuun.

HKSCANIN TOIMITUSJOHTAJA TERO HEMMILÄ:

Vuoden 2019 alussa käynnistetty turnaround-ohjelma on edennyt suunnitelmien mukaisesti. HKScanin kolmannen vuosineljänneksen liiketulos oli voitollinen ja yli 14 miljoonaa euroa vertailukautta parempi. Olemme tammi-syyskuussa parantaneet vertailukelpoista liiketulostamme kumulatiivisesti yli 36 miljoonalla eurolla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suunta on oikea ja tulosparannus tavoitteen mukainen. Liiketulos ei luonnollisestikaan ole vielä tyydyttävällä tasolla, mutta koko henkilöstö on tehnyt erinomaista työtä tulosparannuksen ja voitollisen liiketuloksen saavuttamiseksi. Jatkamme tavoitteellista ja järjestelmällistä työtä kannattavuuden parantamiseksi.

Merkittävimmät kolmannen vuosineljänneksen tulosparannukseen vaikuttaneet tekijät olivat Suomen siipikarjaliiketoiminnan myönteinen kehitys, johon vaikuttivat suotuisasti Rauman yksikön tuottavuuden ja toimituskyvyn paraneminen sekä vahva Kariniemen®-brändi. Myös kaupalliset toimenpiteet, tavoitteiden mukainen kustannusten hallinta sekä tuotannon tehostamistoimenpiteet kaikilla markkina-alueilla vaikuttivat vahvasti tulosparannukseen. Yhtiön rahavirta ennen rahoitusta oli heinä-syyskuussa positiivinen ja lähes 29 miljoonaa euroa vertailukautta parempi, vaikka nettokäyttöpääoma kasvoi.

HKScanin liikevaihto kasvoi katsauskaudella lähes 6 prosentilla ja kasvua saavutettiin yhtiön kaikilla markkina-alueilla. Raportoidut liikevaihtoluvut sisältävät vajaan 4 miljoonan euron arvosta myyntivastuun siirtymistä Ruotsista Tanskaan, joten oikaistuna myös Ruotsin liikevaihto kasvoi. HKScanin punaisen lihan myynnin arvo kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä yli 5 prosenttia vertailukaudesta, vaikka markkina oli alavireinen. Myös punaisen lihan myyntivolyymi kasvoi. Suomessa HKScanin siipikarjaliiketoiminnan myynti kasvoi yli 15 prosentilla. Kesäjakson aikana 2019 HKScan saavutti markkinajohtajan aseman Suomen siipikarjakategoriassa ja myös Kariniemen®-brändi nousi brändituotteiden markkinajohtajaksi. Yhtiön kaikki keskeiset tuotekategoriat kasvoivat.

Kolmannella vuosineljänneksellä kaikki markkina-alueet paransivat liiketulostaan vertailukaudesta. Myös kumulatiivisesti tämän vuoden alusta syyskuun loppuun kaikki markkina-alueet Tanskaa lukuun ottamatta ovat parantaneet liiketulostaan. Tanska onnistui parantamaan kannattavuuttaan merkittävästi kolmannella vuosineljänneksellä heikon alkuvuoden jälkeen.  

Sianlihan vienti Suomesta Kiinaan kasvoi ja volyymit olivat tavoitteiden mukaiset. Kiinassa kysynnän ennustetaan jatkuvan vahvana myös tulevina kuukausina. Teemme tiivistä yhteistyötä kotimarkkinoidemme viranomaisten kanssa tavoitteena saada vientiluvat Kiinaan myös siipikarjan- ja naudanlihalle. Afrikkalaisen sikaruton aiheuttama poikkeuksellinen tilanne Kiinan sianlihamarkkinassa vaikuttaa jossain määrin myös muiden lihalajien kysyntään ja maailmanmarkkinahintoihin.

Suomessa ja Ruotsissa lihan kuluttajakysyntä vähittäiskaupassa pysyi tammi-syyskuun ajan vakaana, sillä siipikarjanlihan kulutuksen kasvu on kompensoinut sian- ja naudanlihan kulutuksen laskua. Arvioimme siipikarjanlihan kulutuksen selvän kasvun jatkuvan myös tulevina vuosina.

Painotamme lihan asemaa osana terveellistä ruokavaliota sekä pohjoisen vastuullisen kotieläintuotannon merkitystä kotimarkkinoidemme kansallisen ruokaturvan varmistajana. Liha on luonnollinen tapa saada monet tärkeät ravintoaineet osana terveellistä ruokavaliota. Teemme pitkäjänteistä ja määrätietoista vastuullisuustyötä arvoketjumme kaikilla osa-alueilla. Meille eläinten hyvinvointi ja vastuu ympäristöstä ovat keskeisiä painopistealueita. Otamme lihantuotannon ja sen ilmastovaikutuksiin liittyvän keskustelun vakavasti ja rakennamme koko arvoketjumme kattavaa tuottavuutta ja vastuullisuusjalanjälkeä parantavaa ekosysteemiä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Julkistimme tänään 6.11.2019 HKScanin uuden konsernistrategian. Sen keskiössä on jo alkuvuonna käynnistetty yhtiön kannattavuutta parantava turnaround-ohjelma vuosille 2019–2021. HKScanin strateginen tavoite on kasvaa kannattavasti monipuoliseksi ruokataloksi, olla vahvemmin läsnä kuluttajien ruokahetkissä ja vahvistaa markkina-asemaansa muuttuvilla markkinoilla yhdessä asiakkaidensa kanssa. Vahvat kumppanuudet ovat osa strategiaamme ja luovat perustaa tavoitteisiin pääsemiseksi. HKScanin kasvun ajureita ovat siipikarjatuotteisto sekä ateriat ja ateriakomponentit. Liha ja lihatuotteet ovat merkittävässä roolissa myös jatkossa. Keskeisenä osana strategiaansa HKScan panostaa myös asemansa vahvistamiseen kehittyvässä vähittäiskaupassa ja kasvavassa food service -kanavassa uusilla kaupallisilla konsepteilla ja digitaalisilla ratkaisuilla. Lisäksi yhtiön tavoitteellinen vastuullisuustyö liitetään nykyistä vahvemmin liiketoiminnan ja kuluttajabrändien perustaksi.

Suunnittelemme myös konsernilaajuisen toimintamallin uudistusta, jonka tavoitteena on vahvistaa yhtiön markkina-aluekohtaista tulosvastuuta ja -johtamista sekä asiakas- ja kuluttajalähtöistä tapaa toimia.

HKScanin vahva tulosparannus ja kesällä 2019 toteutettu onnistunut osakeanti sekä lainojen uudelleenjärjestelyt antavat yhtiölle aikaa jatkaa meneillään olevaa järjestelmällistä työtä kannattavuuden parantamiseksi ja kasvun edellytysten rakentamiseksi. Turnaround-ohjelman järjestelmällinen toteuttaminen jatkuu ja uusi strategia asettaa suuntaviivat yhtiön kehittämiselle ja kannattavalle kasvulle. Tavoitteemme on tehdä HKScanista kiinnostava ja omistajiaan palkitseva, toimialansa johtavien toimijoiden joukkoon kuuluva yhtiö.

LEHDISTÖTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA MEDIALLE

HKScan Oyj:n tammi-syyskuu 2019 osavuosikatsaukseen liittyvä tiedotustilaisuus analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja median edustajille järjestetään hotelli Havenin auditoriossa (osoite: Eteläranta 16, Helsinki) 6.11.2019 klo 10–11.

Osavuosikatsauksen esittelevät HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä sekä talousjohtaja Jyrki Paappa. Tilaisuus on suomenkielinen.

Englanninkielisiä puhelinkonferensseja järjestetään erikseen sovittavina aikoina. Ajankohdan sopimiseksi pyydetään asiasta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä HKScanin viestintään, communications@hkscan.com (puh. 010 570 5700).

HKScan Oyj
Hallitus

LISÄTIETOJA

Tero Hemmilä, toimitusjohtaja (CEO), puh. 010 570 2012
Jyrki Paappa, talousjohtaja (CFO), puh. 010 570 2512
Keijo Keränen, rahoituksesta ja sijoittajasuhteista vastaava johtaja (VP), puh. 010 570 2196
Heidi Hirvonen, viestintäjohtaja (SVP), puh. 010 570 6072
Median yhteydenotot: HKScanin Media Service Desk 010 570 5700 tai sähköpostitse: communications@hkscan.com